2014. április 12., szombat

Zuhanás kritika



Zuhanás


Tarsem Singh a közelmúltban készített egy klasszikus meseadaptációt (Tükröm, tükröm) és egy fantasy zúzdát (Halhatatlanok). Egyik sem váltotta meg a világot, egy korábbi műve azonban igazi elfeledett gyöngyszem. Persze, hogy a Zuhanásról van szó.


Nagyjából az 1920-as évek Amerikájában járhatunk egy kórházban, ahol egy törött kezű kislány fekszik. Alexandria névre hallgat és borzasztóan életvidám. Megismerkedik egy felnőtt férfival, Royyal, akivel összebarátkozik. A férfi elkezd mesélni egy történetet a kislánynak, ám cserébe azt szeretné, ha ő gyógyszereket lopna neki. Alexandriát azonban nem érdekli, szereti az új barátját, segíteni akar neki és szeretné hallani a sztorit. 


A Zuhanásban az a különleges, hogy elképesztően sok dolgot ad és mutat be. A cselekményt két szegmensre oszthatjuk, a mesére és a valóságra. A kórházban zajló jelenetek a realitás talaján mozognak és a valóságot mutatják meg, a mesében ezzel szemben bármi megtörténhet. Nincsenek kötöttségek, nincsenek határok vagy bármi más, ami gátat szabhatna a fantázia szárnyalásának. A legjobb az egészben, hogy a kettő elegyéből születik meg a koherens egész film, és szenzációs, ahogy a valóság áthallásai visszaköszönnek a mesében és fordítva.
Magát a Roy által elmondott történetet nem szabad komolyan venni. Egy egyszerre vicces, bosszúszomjas és kiszámíthatatlan mesét kapunk, ami gyermeteg, de pont annyira, amennyire egy ötéves kislány elméje szeretné. Ez pedig így van jól! Tény, hogy lehetett volna sokkal logikusabban felépítve ez a szál, de a történetnek így nem lett volna ekkora súlya. Itt Alexandria és az ő világa a lényeg, az ő akarata érvényesül! A cselekmény előrehaladtával aztán rájövünk, hogy mi is áll a háttérben, miért kell Roynak gyógyszer és így tovább. Pazar, ahogy a két fél kiegészíti egymást, segítenek a másiknak és kölcsönösen szükségük van arra történetre, ami kezdetben csak egy egyszerű mókának indult. A végére aztán lehull a lepel és kiderül, hogy magának a filmművészet születésének is tanúi vagyunk, amiért külön piros pont jár Tarsemnek. Nem mehetünk el szó nélkül a mesés díszlet és a képi világ mellett sem. Varázslatos a látvány, pedig nincsenek elképesztő CGI szörnyek vagy metropolisz szintű pusztítás.    


Bevallom őszintén Catinca Untaru akcentusa az elején piszok módon idegesített, de szerencsére sikerült megszokni és megszeretni a kislányt. Lee Pace remek, viszi a jeleneteit, amikor kell teátrális, amikor kell higgadt!


Érezni benne egy kis Cinema Paradiso és egy kis Nagy Hal érzést, de semmiképp sem vitatnám el az egyedi jelzőt a Zuhanástól. Az első harmadban kissé nehezen hangolódtam rá, de elkezdtek dolgozni az érzelmek és egy csodálatos történetet kaptunk kitartásról, emberségről, szeretetről és barátságról. Minden ínyencnek ajánlom, hogy zuhanjon a mélybe egy kislány szemén át.

Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/8,5
Kategórián belül: 10/8

Végítélet: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése