2014. október 7., kedd

Szarvak (Horns) kritika



Horns


Alexandre Aja elég beteg fazon, a francia horror új-hullámának egyik legnagyobb tehetsége. A brutális Magasfeszültséggel lett híres, de a Sziklák szemét is jól összerakta, és még a Tükrök sem lett rossz. Legutoljára a trash csoda Piranha 3D-ben rendezett vérfürdőt, most azonban szakított a horror zsánerrel. Persze csak egy kicsit.


Ig és Merrin fiatalok és boldogok együtt. Egy nap a lányt azonban holtan találják a közeli erdőben, a gyilkossággal pedig a fiút gyanúsítják. Ig depressziós lesz és az egyik reggel úgy ébred, hogy szarvak állnak ki a fejéből és az emberek furcsán viselkednek körülötte.


Ha ez nem lenne elég groteszk alapképlet, a film bőven tesz róla, hogy fogalmunk ne legyen róla mit is látunk. Olyan szintű műfajkeveredések vannak itt szűk két óra alatt, hogy csak lestem. A rövidke felvezetés és kvázi a történet gerince egy megtört férfi drámája, aki ki akarja deríteni ki ölte meg a szerelmét. Ez azonban nagyon hamar átfordul egy agyament fekete komédiába, amit én speciel elképesztően élveztem. Tudniillik Ig megjelenő szarvainak van egy mellékhatása. A közelében levő emberek őszinteségi rohamot kapnak és a legsötétebb titkaikat is elmondják. Mondanom sem kell ez hihetetlen vicces és abszurd szituációkhoz vezet. Aztán a film felénél sötétebb, horrorisztikusabb irányba vonulunk, ugyanis hősünk megtanul bánni a hatalmával, és annak rendje és módja szerint vissza is él vele. Az utolsó harmadra aztán visszatérünk a romantikus dráma vonalra egy kis fantasy agymenéssel megspékelve. A legnagyobb kérdés az, hogy ez a sokrétű abszurditás nem rontja-e el a filmet, illetve komolyan lehet-e venni? Nos, egy kicsit felrúgja az állóvizet, komolyan venni pedig végképp nem lehet, és volt, hogy vakartam a fejem, mondván mi a büdös franc folyik itt? Mégis hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem szórakoztam jól. 

Tény, hogy sokkal jobban tetszett volna, ha végig azon a vonalon maradunk, amin elindult a film és kapunk egy fekete humorral teli horror-drámát. Azonban a változatosságra nem lehet panasz, a Horns pedig igazi bűnös élvezetet nyújt. Amellett viszont kár lenne elmenni, hogy néhol túl komolyan, illetve túl lazán kezeli a dolgokat a film. Gondolok itt Merrin levelére, ami szívszaggató, a másik véglet például az utolsó csata. Nehéz helyre rakni a dolgokat egy olyan alkotásnál, ami egyszerre akar vérkomolynak és stílusparódiának tűnni. Aja azért szerencsére elég kreatív és igyekszik korrekt módon helytállni. Arra viszont felkészítek mindenkit, hogy néhány jelenet kicsaphatja a biztosítékot. Olykor hihetetlenül groteszk tud lenni a Horns, Aja munkáit ismerve pedig tudjuk, hogy a művér használatától sem riad vissza.


Daniel Radcliffe kifejezetten jó, sokféle érzelmet kell produkálnia és helyt is áll a srác! Juno Temple aranyos, ráadásul már a sokadik filmjében csodálhatjuk meg a testét. A többiek is hozzák a kötelezőt, de Radcliffe képes elvinni a hátán a Hornst.


Kár lenne tagadni, hogy hihetetlenül furcsa alkotást hozott össze Aja, ami ráadásul közel sem hibátlan. Túl sok műfaj közt lavírozik, néhol logikátlan és nehéz a helyén kezelni. Nekem mégis tetszett, mert hiába nyúl bele túl sok mindenbe, jól áll neki. Képes sokkolni, megbotránkoztatni, nevettetni, szórakoztatni. Ha pedig valaki mer ennyire zakkant lenni, azt meg kell becsülni.

Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7

Végítélet: 71%      

6 megjegyzés:

  1. A könyvnek az az egy hibája volt, hogy időnként túlzásba vitte a vallási maszlagokat. Ezt leszámítva imádtam, főleg a szarv hatását a párbeszédekben. A végére vagyok nagyon kíváncsi, hogy hogyan néz ki filmen, mert az olvasva is elég érdekes volt :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A filmben szerencsére nem nagyon van vallási cucc. A szarv hatását bírtam én is a legjobban, hihetetlen kemény dolgokat hoztak ki belőle :D. A vége meg elég beteg lett, ha engem kérdezel.

      Törlés
  2. mi is írtunk róla, kicsit más véleményen vagyunk, de ennek ellenére még kedveljük a filmfreak-et! Písz :)
    http://filmezunkazagyban.blogspot.hu/

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Én a könyvet olvastam (szerettem nagyon), de szívesen megnézném moziban is a filmet, nem tudod véletlen, hogy bemutatják-e? A Cinema City oldalán nem találtam róla semmit :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Én úgy tudom egyenlőre nem tervezik bemutatni a filmet Magyarországon. És eléggé meglepődnék, ha nem csak dvd-n jönne ki valamikor jövőre.

      Törlés
    2. Ó de nagyon kár :(
      Köszi a választ!

      Törlés