2014. március 12., szerda

A törvény nevében (True Detective) sorozatkritika



A törvény nevében

(True Detective)


Az idei év slágersorozata véget ért. Egy olyan történetet zártak le, ami nem volt különösebben egyedi, más sorozatok kézjegyét is magán viselte, mégis ott és annyi változtatást eszközölt, hogy kitűnjön a tömegből. A TD pedig sok szempontból különleges volt. Ha pedig lesz folytatás (márpedig brutálisan erős nézettség erről árulkodik), akkor léc piszok magasan van. 


Az alapsztori egy rituális gyilkosság köré épül, aminek megoldásával Rust és Hart rendőröket bízzák meg. A cselekmény alapja ennyi, de a nyomozás 17 évet ölel fel, 8 epizódon keresztül, amiben bőven van változatosság. Kezdésnek ott az időben ugrálás. A 3 fő szál 95-ben, 2002-ben és 2012-ben játszódik. A két rendőr rengeteg megpróbáltatáson megy keresztül, olyan dolgok kerülnek nyilvánosságra, amik túlmutatnak a hatáskörükön és így tovább. Ezek elsőre sablonosnak és elnagyoltnak tűnnek, de megnyugtatok mindenkit, a TD sikeressége a részletekben rejlik.


A nyomozás kulisszáiba is betekintést nyerünk, ami engem speciel megvett kilóra. A több szálon futó cselekmény is olyan arányban rántja le a leplet a háttérben mozgó alakokról, hogy az ütemmel ne legyen gond. A legnagyobb aduász azonban nem más, mint Rust karaktere. Szélsőséges, különc megszállott, aki tudja magáról, hogy hatalmas agy, de szarik mindenkire, és csak azért teszi, amit, mert azzal áltatja magát, hogy van értelme. Az ő áhítata, kicsit szociopatasága borzasztóan kell ide, annyira sodró lendülettel ruházza fel a sorozatot, hogy azt öröm nézni. Hart a józanabb világibb rendőr, családdal, átlagos problémákkal és igényszinttel. Az ő asszisztálása és segítsége azonban elengedhetetlen ahhoz, hogy Rust elérje azt, amit akar.

Sokan felhozták a TD kapcsolatát a Twin Peaks-szel. Ebben van valami, már csak a két főhős személyisége közti eltérés miatt is, de a két széria hangulata is úgy kebelezi be az embert, hogy még utána sem ereszti sokáig. Mondjuk ez utóbbi atmoszférája utánozhatatlan, azt a szintet nagyjából lehetetlen überelni, a TD mégis olykor eléri azt katatón katarzist, amiről beszéltem.
Ezt a bizonyos érzést olyan dolgokkal idézi elő, mint például a világszemlélet. A TD szerint egy végtelenül elbaszott világban élünk, ahol a jövő elszalad mellettünk és leéljük úgy az életünket, hogy az egésznek semmi értelme nem volt. Erre pedig Rust emlékeztet is minket lépten-nyomon. Én mégis csípem a stílusát, mert bőven van igazság ebben a depresszív attitűdben. Az pedig már csak a pláne az egészben, hogy a záró epizódban mindennek ellentmond, amikor a fény és a sötétség harcáról beszélgetnek Harttal.  A TD mellőzi az akciót, az egész évadban kvázi egy tűzharcot látunk, de az olyan, hogy utána az államat a padlón hagytam. Intenzív, sallangmentes, kemény és annyira vérprofi, ahogy azt csak a legnagyobbak tudják.  


Mindenki agyba-főbe ajnározza Matthew McConaughey-t, én is éltettem már milliószor, most ettől eltekintenék, de maradjunk annyiban, hogy abban az Oscar-díjban nagy szerepe volt Rust karakterének is. Woody Harrelson szintén kiváló, rég nem volt olyan jó páros a TV-ben, mint az övék. Női fronton Michelle Monaghant kell kiemelni, valamint mondjunk köszönetet a sorozatnak, amiért megmutatták, hogy mennyire brutálisan jó teste van Alexandra Daddarionak. 


Velős párbeszédek, vérbeli krimi hangulat, változatos nyomozás, piszok jó karakterek és csontig hatolóan erős atmoszféra a fő jellemzői a TD-nek. Mint fentebb említettem, nem az alapszituáció egyediségével fogja megnyerni az embereket, hanem azzal, hogy részletes, precíz, okos és különleges. Mert a fény és a sötétség harcát régóta nem láttuk ennyire magával ragadóan megnyilvánulni. 10/9,5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése