2014. március 11., kedd

Michael kritika



Michael



A pedofília mindig is kényes téma volt a filmesek körében. Nehéz róla beszélni, szavakkal, képekkel egyaránt. Ettől függetlenül vannak remek alkotások a műfajban, gondoljunk csak a Vadászatra, a Cukorfalatra vagy akár a Pokoli leckére. Mai alanyunk egy 2011-es osztrák film, ami a maga minimalista eszköztárával tökéletesen sokkol. 


Michael egyszerű ember. Egyedül él, egy irodában dolgozik, ritkán jár el otthonról. Ez leginkább azért van, mert a pincéjében egy gyereket tart fogva. A fogságot azonban ne láncra verve, barbár körülmények közt képzeljük el. A kisfiúnak szobája van, a túléléshez szükséges elemekkel, nézhet TV-t, olvashat és így tovább. Kettejük kapcsolata olyan, mintha apát és fiát látnánk. Azzal a különbséggel, hogy a címszereplő időnként megerőszakolja a gyereket…


A minimalista jelzőt nem ok nélkül használtam. A filmben a tényleges cselekményt pár szóban össze lehet foglalni. Lényegében végig Michaelt látjuk, ahogy a napi teendőit végzi. Főz, takarít, dolgozik, és persze néha lenéz a pincébe. Az apa-fiú kapcsolat sem véletlenül lett említve, a főhős nem csak kihasználja, gondoskodik is a gyerekről. Ha beteg, ápolja, ajándékokat vesz neki, főz rá. Felejtsük el a torture-pornt, itt nincsenek hatásvadász nagyjelenetek, ez a nyers valóság, ami lehet, hogy sokkal unalmasabb a vártnál, mégis borzasztóan ijesztő tud lenni. Legfőképp azért, mert a Michaelek köztünk élnek és nincs az az isten, hogy bárki is kiszúrja, hiszen teljesen normálisan viselkednek.
Természetesen egyes döntésekbe bele lehet kötni, mondván a gyerek miért nem próbál szökni, amikor alkalma van rá! Ezt indokolhatjuk félelemmel vagy megszokással is, elvégre a történet nem akkor kezdődik, amikor a címszereplő foglyul ejti a gyereket. Sőt biztosak lehetünk benne, hogy a fiú már nagyon régóta rabságban él. Az utolsó harmadban aztán jön a mindent felborító esemény, amire lehetett számítani, mégis villámcsapásként ér minket. A zárásról nem is beszélve! A filmre jellemzők a hirtelen vágások, akad, hogy egy jelenetet a kellős közepén vágnak meg, lényegtelen, hogy éppen beszél-e épp valaki vagy sem. Ilyen gyorsasággal zárják le történetünket is, ami abszolút kiszámítható mégis maximálisan eléri a célját és enyhe katatón állapotot idéz elő. 


Michael Fuith tökéletes választás volt a szerepre, ellenszenves és simán rásüthetjük a pedofil jelzőt, igazi unszimpatikus figura manírok nélkül. A gyerekszínész, David Rauchenberger korrekt, nem játssza túl a szerepét.


A Michael úgy beszél a pedofíliáról, hogy az természetesnek hasson, ami hatalmas bravúr. A félelmetes az egészben, hogy az egyszerűsége ellenére is remekül működik, a hangulata iszonyú nyomasztó és feszült. A minimalista eszközök miatt valószínűleg sokan unni fogják, pedig nincs benne üresjárat. A realizmus természetesen a tempó rovására megy, de egy ilyen kaliberű filmnél ez nem nagy ár.

Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8

Végítélet: 73%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése