2014. január 23., csütörtök

Mielőtt meghaltam (Dallas Buyers Club) kritika



Mielőtt meghaltam



A Mielőtt meghaltamra nyugodtan rá lehet sütni az Oscarra gyúrt jelzőt. Hiszen minden megvan benne, ami kell ahhoz, hogy egy film díj várományos legyen. Lefogyott, átalakult színészek, mély tartalom, emberi dráma, igazság alapú sztori. Ez sokakat egyből elriaszthat, de ettől függetlenül tény, hogy a Mielőtt meghaltam nagyon össze van rakva!


Ron igazi dallasi bunkó cowboy. Rasszista, homofób drogos, aki az ideje nagy részét nők hajkurászásával és bikarodeó nézésével tölti. Egy nap megtudja, hogy AIDS-es. Felírnak neki egy gyógyszert, ám az nem hat, így hősünk a saját kezébe veszi a dolgokat. A világ minden tájáról elkezdi átcsempészni a gyógyszereket Amerikába, és beindít egy üzletet, amivel másokon és saját magán is tud segíteni. 


Az igazi texasi hangulat már a felvezető képsorokból lejön. A mocskos szájú tahótól, tipikus tájszólással beszélő helyiektől ez az atmoszféra pedig csak erősödik, így a film sikerének alapja megvan. Egyből magába szív ez a züllött életstílus, nagyon könnyen segít ráhangolódni az elkövetkezendő szűk két órára. Megismerjük Ront, aki nem épp egy jótét lélek, de a film remekül szemlélteti, hogy a szükség mekkora úr és mekkora változtatásokra képes rávenni az embert. Mert Ron bizony változik! Ugyanaz a vidéki suttyó marad, de felébred benne az empátia, kevésbé előítéletes és a túlélésért nem fél kompromisszumokat kötni. Az ironikus az egészben, hogy ebben a segítségére egy transzvesztita, Rayon lesz, aki a stílusával és kendőzetlenségével nagy hatást gyakorol, nemcsak a főhősre, de a nézőre is. 

Kezdetben az egész csak üzlet Ronnak is, a film második felében azonban hősünk már szent küldetésként tekint arra, hogy felhívja a figyelmet, hogy az egész gyógyszeripar egy korrupt és pénzéhes rendszer, akik nem az eredményességre, hanem a profitra hajtanak. A Mielőtt meghaltamnak pedig ez a legnagyobb ereje. Nemcsak egy remek emberi drámát mutat be, hanem egy egész szisztémának mutat fricskát, s mindezt remekül teszi. Olyan mélyen nem megy bele a gyógyszeripar gyengeségeibe, mint mondjuk anno a Bennfentes a dohánygyárakkal, de ez is bőven elég arra, hogy felnyissanak néhány csukott szemet.
A cselekmény lassú, de tartalmas, sőt változatos. A maga módján poénokkal is találkozunk, a szerelmi szál annyira kezdetleges, hogy nem is lehet annak nevezni (ami kifejezetten jó dolog), a dráma pedig nyomaszt és lehangol, ahogy azt el is várjuk egy ilyen kaliberű filmnél. 


Matthew McConaughey karrier újraélesztéséről áradoztam már milliószor, ez pedig ebben a filmben csúcsosodik ki. Ő az egyetlen, akinek elnézném, hogy ellopja az Oscart DiCaprio elől és csak halkan jegyzem meg, hogy meg is érdemelné. Jared Leto egy ripacs, mint mindig, annyi a különbség, hogy itt piszok jól áll neki! Ezen kívül nem csak illegeti magát, hanem színészileg is kihozza a maximumot ebből a remek szerepből. Jennifer Garnert szintén nem csípem, de itt ő is kimondottan kedvelhető volt.


Summázva hiába lehet millió kilométerről kiszúrni, hogy ez egy Oscar gyanús alkotás, ez mégsem véletlen. A téma, a kivitelezés, a színészi játék és a remek atmoszféra egy annyira jó drámai elegyet alkotnak, amik következtében el kell ismernem, hogy bizony így kell belépőt váltani a nagyok közé. Ron Woodroof története pedig van annyira érdekes és magával ragadó, hogy ezt meg is érdemelje.

Összegzés:

Színészek: 10/9
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8

Végítélet: 80%   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése