Top 10: Bosszúfilm
Az
hiszem ehhez a listához nem kell különösebb kommentár. A számomra
legjobban sikerült bosszúfilmekről van szó. "Elolvasom" és láthatjátok
őket!
10: I saw the Devil (2010)
Koreában
nagyon értenek ehhez a témához, az I saw the devil pedig a műfajon
belül is az egyik legerőteljesebb film. Kőkemény, nyomasztó olykor
kendőzetlenül brutális. De hát ez van, ha az ember a titkosszolgálatnak
dolgozik és a feleségét megöli egy sorozatgyilkos.
9: A holló (1994)
Egyszerre
gyönyörűen fájdalmas és kíméletlenül nyers. Ha Brandon Lee nem
vesztette volna életét a forgatáson, akkor is kultfilm lenne, de így
pláne. Hihetetlen erős hangulatú alapmű, amit bármikor elő lehet venni,
ha az ember valami különlegesre vágyik. „Örökké nem eshet.”
8: Bosszúvágy (1974)
Igazi
klasszikus, Charles Bronsonnal, aminek a többi része már átment
agyatlan hentelésbe, de ebben még megvan az érzelmi töltet, amitől a
néző is egyetért a fegyvert ragadó átlagpolgárral. Az már csak a film
külön pikantériája, hogy konkrét bosszú nincs is filmben, hanem a
célpont maga a bűnözés.
7: Dead Man’s Shoes (2004)
A
visszavonult katona, akinek a szellemileg sérült öccsét a helyi
kőbunkók cseszegették. Nos, ez nagyon nem volt jó húzás, ugyanis a
félelmet nem ismerő, érzelemmentes és bosszúszomjas bátyust nem érdekli a
lebukás, ő bosszút áll egyszer s mindenkorra. A tipikus angol ridegség
árad minden egyes képkockájából, rendkívül hatásos alkotás.
6: Cape Fear – A rettegés foka (1991)
Nincs
is rosszabb egy bosszúra éhes volt fegyencnél, Max Cady pedig pont
ilyen. Nem szokott szórakozni és most sem áll szándékában, ellenben
pokollá teszi az ügyvédje életét, amiért az nem segített neki egykoron.
Önálló alkotásként nem túl kiemelkedő, de kétségtelenül remek
bosszúfilm, egy tökéletes Robert De Niroval.
5: V, mint Vérbosszú (2005)
Jóval
mélyebb és több, mint szimpla bosszúfilm, mégis a hős fő motivációját
ez az alapvető érzelem szolgáltatja. Ellenben van itt még tömény
társadalomkritika és rendszerellenesség, mert mi mást is várunk egy
szabadságharcostól. Szintén alapmű.
4: Volt egyszer egy vadnyugat (1968)
Ha
a V alapmű volt, akkor ez ugyanaz csak pepitába. Minden idők egyik
legjobb westernje, Morricone örökérvényű csodálatos muzsikájával és
persze Harmonikával, azaz Charles Bronsonnal. Felejthetetlen jelenetek
garmadája, de az, amikor Frank és Harmonika szemtől szemben áll
egymással… na ott értjük meg miért is merem bosszúfilmnek nevezni Leone
moziját.
3: Mad Max (1979)
Mel
Gibson karrierének elindítója ez az ausztrál csoda, aminek csak az
utolsó harmada szól magáról a bosszúhadjáratról, mégis muszáj volt
ennyire előre tennem, mert a Mad Max a bosszúfilmek alapköve. Ahogy Max
rezzenéstelen arccal intézi el egymás után a motoros banda tagjait, az
valami egészen borzongató.
2: Kill Bill 1-2 (2003 – 2004)
Azt
hiszem ezen senkinek nem kell meglepődnie. Tarantino kétrészes
agymenése a menyasszonyról, akit csúnyán elintéztek az esküvőjén. Olyan
zsigeri bosszúszag terjengi be mindkét filmet, hogy az felejthetetlen,
mindezt fűszerezve Tarantino összetéveszthetetlenül ütős stílusával. Úgy
kultfilm ahogy van!
1: Oldboy (2003)
Amikor
elkészítettem a listát, tudtam, hogy csak egy film lehet a biztos
győztes: az Oldboy. Ez A bosszúfilm! Olyan, mintha két bosszúsztorit
kapnánk egyben, mindezt megspékelve némi művészi beütéssel és az
autentikus koreai stílussal. Mindemellé ebben a filmben láthatjuk a
mozitörténet egyik (ha nem a) legütősebb, legálleejtőbb csavarát.
Hatalmas alkotás, és természetesen magasan a legjobb bosszúfilm az
Oldboy.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése