2013. március 29., péntek

Szerelem

(Amour)




Aki ismeri Michael Haneke munkásságát, tudja, hogy az osztrák mester nem szokott kertelni. Utánozhatatlan stílusa van, kemény, a nézőt sem kímélő elbeszélésmódja és témái mellett olykor a „kegyetlen” vagy a „szörnyeteg” jelzőt is rá lehetne sütni. Legújabb alkotása azonban minden eddiginél érzelmesebb, de félreértés ne essék. Haneke attól még Haneke és ezt bizonyítja a Szerelemben is.



Georges és Anne egy idős házaspár. Jómódúan töltik nyugdíjas éveiket, mígnem az asszony egy agyvérzés következtében az egyik felére lebénul. Megesketi férjét, hogy nem viheti kórházba, Georges így otthon ápolja szerelmét. Anne állapota viszont egyre romlik…


A Szerelem címből arra lehetne következtetni, hogy Haneke ezúttal az egyik legcsodálatosabb érzelmet vesézi ki, s valamivel árnyaltabb higgadtsággal tárja mindezt elénk. Ez részben igaz, a rendező ezúttal visszafogottabb, mint akármelyik másik filmjében, de ne legyenek kétségeink. Egy csodálatos, halálig tartó szerelemi történet szem és fültanúi vagyunk, de senki számítson ömlengésre vagy sablonos meghitt momentumokra. Haneke a pesszimizmus és a lehangoltság mestere, és ahogy ő maga is fogalmazott „a cipész maradjon a kaptafánál”. A Szerelem remekül prezentálja a tehetős, ám kispolgári miliőt, és hiperrealista ábrázolásmóddal tárja elénk azt a problémát, amit vélhetően sokan átéltek már. A jellemző stílusjegyek természetesen elmaradhatatlanok, mint a már-már kínosan hosszú snittek vagy a tipikus Haneke által preferált szimbolika (pl: galamb). A cselekmény nem túl sokrétű, lénygében végig azt nézzük, ahogy Georges kezeli Anne-t. Persze ennek vannak fázisai, szegmensei, de a lényeg a szerelem és a halál kálváriája. A kérdés adott: érdekfeszítő-e ezt nézni két órán keresztül? Természetesen nem, de Haneke célja sosem a szórakoztatás volt, sokkal inkább a mentális tortúra, s bár elismerem, hogy a Szerelem nagyon lassú (néhol túlságosan is), mégis megvan benne az, az erő, ami miatt emlékezetes marad. Ennek az erőnek pedig neve is van, mégpedig a sokk! Villámcsapásként tör ránk és csak nézünk kikerekedett szemekkel, ahogy a döbbenet valósággal végigszáguld rajtunk.


A film lényegében kétszereplős, Jean-Louis Trintignant és Emanuelle Riva pedig tökéletes. Nincs rá jobb szó, Trintignant magával ragadó, Riva pedig szimplán elképesztő, hogy mennyire hiteles.



Michael Haneke minden eddiginél érzelmesebb művet készített, de ugyanúgy megmaradt a lehangoltság és a pesszimizmus vizein, de neki ez is áll jól! A Szerelem lehangoló és nyers kamaradráma, képes sokkolni és magával ragad. Kissé feleslegesen hosszúnak éreztem, ez rontott az élményen, de a célját mégis elérte. Mert ilyen a szerelem (Haneke szerint).



Összegzés:


Színészek: 10/9,5

Zene: -/-

Kategórián belül: 10/8


Végítélet: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése