Amíg alszol
Jaume
Balagueró rendező, leginkább a REC horror kapcsán lehet ismerős. A
spanyol úriember főként ezen a vonalon mozog, legújabb alkotását is
ebben a műfajban reklámozták, de ez jó nagy marhaság! Az Amíg alszol egy
igazi pszichothriller méghozzá a legütősebb fajtából!
César
házmesterként dolgozik, a lakók kedvelik, mindenkihez van egy kedves
szava, segítőkész ember. A felszín alatt azonban sötét titkokat
rejteget, és súlyos problémákkal küzd. Konkrétan képtelen a boldogságra.
Egyedül az dobja fel, ha másokat boldogtalannak láthat. Ezért pedig
mindent megtesz. Aljas dolgokra képes, csakhogy kiélje magát, de a
mindig mosolygós Clara megnehezíti a dolgát. César egyre messzebb
merészkedik a gaztettek terén…
A
cselekmény első fele lényegében egy egyszerű felvezetés. Kissé
repetitív módon megismerjük César életét, elmerülünk magányában és
kilátástalan mivoltában, valamint körvonalazódik bennünk, hogy valami
komoly dolog van készülőben. Szűk húsz perc elteltével aztán megtudjuk
milyen emberrel is állunk szemben, és hogy mikre képes! Balagueró filmje
klasszikusan az a mű, ami a kezdeti komótos tempó után egyre erősebb és határozottabb fordulatot vesz,
mígnem az utolsó harmadban mutatja meg igazi erejét. Tökéletesen fel
lehet osztani különböző szegmensekre, ahogy kezdeti tapogatózásból
átmegyünk a mélyvízbe, az utolsó rész pedig megadja a kegyelemdöfést! Az
addig sem épp unalmas cselekmény ránk zúdít egy elképesztő feszültséghullámot,
gondolok itt a harmadik „ágy alatti” jelentre és az utóhatására.
Egyszerűen zseniális, ahogy Balagueró felviszi a néző pulzusát. Amikor
pedig azt hinnénk, hogy ennyi volt, jön a feketeleves és csavarnak még
egyet a sztorin. A végkifejlet pedig az egyik legbizarrabb és
legkegyetlenebb epilógus, amit valaha láttam.
A
fő kérdés az, hogy lehet-e azonosulni egy ennyire romlott és elveszett
főhőssel (antihőssel)? Nos, nem, de ez a vártnál kevésbé zavaró. César
egy patkány, egy korcs társadalom korcs példánya, ráadásul nincs egyedül
(pl: a kislány), de a történet annyira magával rántja az embert, hogy
mégis lehet izgulni érte illetve kíváncsian várni, hogy mi lesz a
büntetése, lesz-e egyáltalán?
Az
Amíg alszol sajnos mégsem tökéletes. Logikájába jócskán vetni
kivetnivalót és egyszerre mozog a realitás talaján, néhol mégis
túlságosan érezni a fikciót. Ennek ellenére képes feledtetni a hibáit,
de egy ennyire jól összerakott alapképlet után kár az ilyen apró
hibákért.
Luis Tosar
pazarul formálja meg a főszereplőt, bár ehhez megvan a karizmatikus
fizimiskája is. Ettől függetlenül emelem kalapom, remek munkát végez.
Marta Etura játékát érdemes kiemelni, aki lényegében César ellentéte,
ezért nagy szükség van rá. A szemrevaló hölgyre sem lehet panasz!
Az
Amíg alszol félelmetes alkotás, de nem a klasszikus értelemben.
Félelmetes az apró részletek miatt. Az olyan részletek miatt, mint:
César telefonhívása, a kislány ügyletei vagy a főhős anyjának
magatehetetlensége. Kétségtelen, hogy akadnak hibái, kicsit lassabban
indul be a kelleténél, de ha partnerek vagyunk és Césarral tartunk ebbe
bizarr utazásba, akkor garantáltan ütni fog az összkép. Balagueró
végtelenül gonosz filmet készített. Gonosz, de kiváló filmet!
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 78%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése