2013. március 29., péntek

Sinister


A horrorfanok elégedettek lehetnek az idei évvel. Kaptunk egy remek kosztümös parát (A fekete ruhás nő), egy magából kifordult szórakoztató agymenést (Ház az erdő mélyén), egy korrekt videojáték-adaptációt (Silent Hill: Kinyilatkoztatás), és a jobb próbálkozások közé lehet sorolni az öt kis történetet elmesélő V/H/S-t is. Hogy az év vége se múljon el nyomtalanul, a kísértethistóriák kedvelői dörzsölhetik a tenyerüket, a Sinister ugyanis megérkezett!

Ellis sikeres krimi író, olyan megtörtént gyilkosságokról ír könyvet, amiket a rendőrségnek nem sikerült felgöngyölítenie. Új városba költözik családjával, ihlet reményében. Azt azonban titkolja a família előtt, hogy a ház, amit megvettek, korábban egy gyilkosság helyszíne volt. Erről az ügyről akar Ellis írni, de egyre több bizarr dolog történik a hely körül.
jájj


A Sinister egy tipikus kisértetsztori, le sem tagadhatná az Insidious hatását. Nem nyúl pofátlanul az említett filmből, de erősen lehet érezni egy-egy jelenetnél, hogy Scott Derrickson rendező bizony szereti James Wan filmjét. Ha ezen túl tudjuk tenni magunkat, abszolút kellemes borzongásban lehet részünk. A történet jó. Nincs benne semmi ördöngösség, semmi utánozhatatlan, egyszerűen csak korrektül ki van találva. A cselekmény végig izgalmas, tartalmas, nem engedi aludni a nézőt, a felvezetés is minimális. A történetvezetést nevezhetném akár sablonosnak is, a szokásos kitaposott ösvényen haladunk végig. Megismerjük a karaktereket, minden klappol. Jön a bonyodalom, a főhős kezd belefeledkezni a munkába, elhidegül a családjától, aztán megjön az esze, de akkor már késő. Ezzel nem lőttem se semmilyen poént, minden második horrorban ilyen mederben a csordogál az alapkoncepció.
Eddig nem tűnik túl biztatónak a Sinister? No, ne szegje senkinek se kedvét, a film működik! Mitől? Attól, amitől egy horrornak működnie kell. A Sinister ijesztő. Illetve nem is ez a legnagyobb erénye, mert bár garantálom, hogy lesz néhány alkalom, amikor a gatyánkba csinálunk, a legfőbb érv mégsem ez, hanem a hangulat és a feszültség.
Lehet, hogy én jöttem ki a lendületből, de bevallom férfiasan, volt alkalom, hogy leizzasztott Derrickson alkotása. Apróbb megszakításokkal, minimális üresjáratokkal találkozni, de szinte végig ott a levegőben a tapintható feszültség, a borzongás, az adrenalin, ami miatt érdemes horrort nézni. Persze nem tudja elkerülni a hatásvadászatot, a kötelező „belenézek az arcodba és most megijedsz” közhelyet, aminek már nagyjából semmi ereje nincs. Ezekből az elemekből szerencsére nincs sok, ellenben a végtelenül komor és sötét atmoszféra rátelepszik az emberre. Mindez azonban nem lenne ennyire hatásos, ha egy tényező nem lenne bitangul eltalálva. Ez a tényező pedig a zene. A hihetetlenül komor, dark ambient dalbetétek annyira nyomasztóvá képesek varázsolni az egyébként nem túl ijesztő képkockákat, hogy az valami egészen kivételes. Le a kalappal a soundtrack előtt, kegyetlenül betalált. Zárásként kapunk egy könnyen kikövetkeztethető, mégis hatásos fordulatot, aminek különösebb funkciója nincs, mégis úgy zárja le a filmet, ahogy kell.
már itt is

Ethan Hawke nem igazán járatos a műfajban, de jobb színész ő annál, mintsem kihívást jelentsen számára holmi ijedezés. Ehhez mérten helyt is áll tisztességgel.

Hazudnék, ha többnek állítanám be a Sinistert, mint egyszerű szellemsztori. Közel sem tökéletes, vét hibákat, olykor hatásvadász és a cselekmény is a megszokott sablonra épül, mégis kiemelkedik az átlagból. Olyan atmoszférát képes teremteni (elsősorban a zenének köszönhetően) és olyan nyomasztóan sötét hangulata van, amit nagyon kevesen képesek elérni ebben a stílusban. Kellenek az ilyen horrorok, ahhoz, hogy hinni lehessen a műfajban. Mert a Sinister minőségi borzongást kínál, ehhez kétség sem fér!

Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/8,5
Kategórián belül: 10/7

Végítélet: 72%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése