2013. március 25., hétfő

Drive – Gázt!

(Drive)




Sokan az év legjobbjának, mások pocsék művészi köntösbe bújtatott akciófilmnek látják a Drive-ot. Nagyon vártam, már Cannes óta, attól kezdve pedig a körülötte levő hype is erősödött, az elvárások nőttek. Kicsit tartottam is tőle, hogy csalódást fog okozni. Nicolas Winding Refn azonban kiváló érzékkel vezényelte le ezt a vérmocskos mégis romantikus és érzelmes történetet.



Hősünk névtelen, egyszerűen ő Driver. Nappal kaszkadőrként dolgozik, éjjel pedig bűnözőknek sofőrjeként üti el az időt. Nem él társasági életet, erősen antiszociális, az adrenalin élteti. Egyetlen barátja Shannon, akivel egy garázst vezetnek. Driver sivár életébe tündöklő napsugárként villan be szomszédja Irene és annak kisfia. Hősünk megismerkedik a szeretet, kötődés fogalmával, ám amikor Irene férje kiszabadul a börtönből, Driver elkövet egy hibát. Segít a bajban levő férfinak. Ez innentől pedig a nagyok játszmája, ami lehet, hogy túl nagy falat neki.
happy
Maga a sztori egyszerű, nincs túlbonyolítva, amolyan klasszikus névtelen hőstörténetet láthatunk. A zseniálisan feszült nyitójelenet után kötelezőszerűen megismerjük Driver hétköznapjait. A változás akkor következik be, amikor belép a képbe Irene. A főhős élete megváltozik, boldog és élvezi minden percét a létnek. Az első fél óra, negyven perc ebben a periódusban zajlik, így okkal merülhet fel a kérdés, hogy ez így nem vontatott-e? Egyáltalán nem, sőt. Magával ragadó és hihetetlenül hangulatos, miként szól a zene, hőseink pedig mintha egy álomszerű tündérmesébe csöppentek volna, aminek minden perce ajándék. A mélypont azonban nem várat magára és Irene férjének szabadulása visszájára fordítja az addigi helyzetet. A fény helyét sötétség váltja fel, a boldogság kihal, helyére düh és komorság kerül. Sok hangsúlyos karakter van a filmben, de egyértelműen Driver az, aki a középpontban van. Teljes átváltozáson megy át a bő másfél órás játékidő alatt. Kezdetben szófukar, higgadt sofőr, majd gondoskodó kedves szomszéd, hogy aztán manifesztálódjon egy céltudatos kíméletlen pszichopatában. A feszültséget tapintani lehet, az autós jelenetek profin szuperálnak. Refn most sem köt kompromisszumot, a Drive sallangmentesen ábrázolja az erőszakot, teljesen szükségszerűen, nyersen, a maga brutális valójában. Nincsenek felesleges dialógusok, nincs felesleges dráma vagy giccs. A cselekmény egyszerű, feszült, mellőz bármiféle felesleges mozzanatot, Refn elképesztően intuitív snittekben tárja elénk a látnivalót. A zárás kicsit hirtelen következik be, de ez is csak arról ad tanúbizonyságot, hogy a Drive egy másodpercig sem beszél mellé!
angry
Ryan Gosling a sokszor látott „érzelmes faarccal” játssza karakterét hibátlanul. Érezni lehet rajta, hogy mit él át, zseniálisan azonosult a jellemével (ismét). Carey Mulligan a lány, akiért megváltozunk, erre a szerepre pedig tökéletes volt a babaarcú színésznő. Albert Brooks játékát érdemes kiemelni még, kiváló rosszfiú, olyan ember, akivel senki nem húzna ujjat.



Mint említettem, kicsit tartottam, hogy nem felel meg a nagy elvárásoknak, végül minden várakozásomat felülmúlta a Drive. Az operatőri munka, a színvilág és a zseniális hangulat mellett a tökéletes zeneválasztást is dicséret illeti. Mind a betétdalok, mind a komponált muzsikák előtt le a kalappal (örömmel hallgattam a Social Network nyitódallamát is). Egyszerre hozza vissza a régi klasszikus hőstörténetek mítoszát, ugyanakkor elképesztően modern, érzelmes, erőszakos és addiktív. Mindenkinek ajánlom, aki egy kicsit szomjazik valami újra, mert Nicolas Winding Refn megint megcsinálta!  „Real human being and a Real hero!”


Összegzés:


Színészek: 10/8,5

Zene: 10/9,5

Kategórián belül: 10/10


Végítélet: 92%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése