2013. március 29., péntek

Django elszabadul




Quentin Tarantino az a rendező, akinek a filmjeire érdemes várni. Egy tipikus zseni, tipikus stílussal. Mindig képes megújulni, gondoljunk csak a két utolsó filmjére, melyek közül az egyik háborús, a másik pedig western (illetve southern, de maradjunk a kaptafánál). A kérdés csak annyi volt, hogy képes-e tartani a jó Quentin a magas színvonalat és egy újabb mesterművet kapunk, netalántán kiderül, hogy ő sem tökéletes (bár ezt már bizonyította a Halálbiztossal)! Legyen elég annyi, hogy a rendező úr köszöni szépen, jó formában van!



Valahol Texasban járunk 1858-ban. King Schultz fejvadász és éppenséggel keres is három embert. Itt kerül a képbe Django, a rabszolga, aki tudja ki ez a három jómadár. Schultz felszabadítja, és együtt néznek a körözött bűnözők körmére. Az útitársak barátságot kötnek és eltervezik, hogy kiszabadítják Django hitvesét, aki az állam egyik legnagyobb rabszolgatartójánál sínylődik.
vennénk valamit


Mint olvasható a történet ezúttal nem rejteget magában semmi extrát, nincsenek nagyszabású törekvések, hatalmas viszályok, esetleg pazar csavarok. A sztori egyszerű, de frappáns, Tarantino megint nagy fába vágta a fejszéjét, hisz pont abba a korba időzítette meséjét, amikor is virágzik a rasszizmus, a rabszolgatartás. Úgy tűnik manapság a történelem ezen részei érdeklik a mestert.

Tarantino műveiben hatalmas szerepe van egy-egy karakternek, elképesztő precizitással talál ki személyeket és ruházza fel őket tulajdonságokkal. A Django elszabadul egyik fő erénye természetesen az említett szereplőkben rejlik. Django amolyan tipikus főhős alkat, akit a bosszú, illetve adott esetben felesége megmentése éltet, de míg a cselekmény első szakaszában csak másodhegedűs, úgy lesz kis túlzással egy fekete szuperhős a film végére. És hogy miért csak másodhegedűs? Mert itt van Schultz, aki lehengerel. Az a higgadt elegancia, a hidegvér, ami árad belőle valami egészen kivételes. Persze neki is vannak gyenge pontjai, ő is ember, de magasan a legszerethetőbb jellem. Ha vannak jók, kell lennie rossznak is. Tarantino ezt is zseniálisan oldotta meg! A másik oldalon, mintha csak a két főszereplő inverz alakját látnánk, Calvin és társa Stephen személyében. Négyük párharca parádés, szabályosan tapintható a feszültség, amikor együtt vannak a vásznon.

A rendező úr szeret durvulni és kijelenthetem, hogy ezúttal sem fogta vissza magát. Nincs füllevágás vagy skalpolás, de igencsak tisztességes vérmennyiség zúdul az arcunkba a majd három órás film alatt. Itt pedig el is érkeztem a Django elszabadul gyenge pontjához, ami a hossza. Félreértés ne essék, egyszer sem unatkoztam, ellenben remekül szórakoztam, de néhol meg lehet érezni, hogy 165 perc, az 165 perc. Persze ismerjük Tarantino stílusát, szeret szövegelni/szövegeltetni, ez pedig itt is megnyilvánul. Zseniálisan vicces például az a jelenet, amikor a Don Johnson vezette rasszista sereg megrohamozza a két főhőst, aztán összevesznek a maszkok miatt. De említhetném azt a részt is, amikor DiCaprio karaktere „koponyazúzási tippeket” ad Djangoéknak. Hidegrázás! Ha mindenképp bele akarnék kötni valamibe, az a kiszámíthatóság. Lesz hüledezés és meglepő pillanat, de magasan ez a legkiszámíthatóbb Tarantino mű.
készülnek valamire


Jamie Foxx rendben van, de többen is ellopják előle a show-t. Hogy kik? Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio és Samuel L. Jackson. Egytől egyig brillíroznak, DiCaprionak pedig megelőlegezek egy Oscar szobrot. A zene, szokás szerint kiváló, de ezt már megszokhattuk Tarantinotól.



Igen, megint megcsinálta! A Django elszabadul tartalmas szórakozást nyújt, mindemellett borzasztóan változatos. Van itt meglepetés, kőkemény akció, visszafogott szerelmi szál, remek humor, egyszóval minden, ami kell! Nem a mester legjobb filmje, de hozza a tőle elvárható zseniális húzásokat és szórakoztat. Mert ha Tarantino elszabadul…



Összegzés:


Színészek: 10/9

Zene:10/9

Kategórián belül: 10/8,5


Végítélet: 87%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése