2013. március 29., péntek

Csak a szél




Szerintem nem kell ecsetelnem, mekkora volt Fliegauf Bence filmjének visszhangja! Szórólapok a filmfesztiválon, „cigányseggnyalózás”, bődületesen sok dühös és kifakadó kommentár. Nemzetünk egyik legnagyobb problémája a cigánykérdés, amit lehetetlen megkerülni (megjegyzem okkal). A legnagyobb baj azonban azzal van, hogy mi mindenkinél különbnek hisszük magunkat és kikérjük magunknak (félreértés ne essék, nekem is megvan a véleményem a dologról, ami néhol nem tűrne nyomdafestéket, de emberek, gondolkodjunk, és ne látatlanban osszuk azt a hatalmas eszünket)! Nos, feltételezem a rosszmájúak 99%-a nem látta a Csak a szélt, más esetben nem utálkozna, ugyanis itt szó nincs arról, hogy sajnáljuk szegény cigányokat!



A film a néhány évvel ezelőtti cigánygyilkosságokról szól. Fliegauf egyszerre használ dokumentarista eszközöket (amatőr színészek, sajátos kamerakezelés), ugyanakkor történetének csak az alapja igaz, java sokkal inkább fiktív. Egy romacsalád napját követjük nyomon, felkeléstől, lefekvésig. Az anya dolgozik, a lány iskolában van, a fiú inkább lóg, és kinn kószál a mezőn. Egy szimpla nap, annyi különbséggel, hogy egy utcával arrébb kivégeztek egy családot. Rövid időn belül az ötödik családot.
kocsi

Magyarországon a lakosság majd 40%-a(!!!) él a létminimum alatt. Ez veszettül sok! A Csak a szél itt követi el az első bravúrt: a hely ahol vagyunk, nincs tekintettel az etnikumokra, itt a nagybetűs magyar szegénység dominál. Azon belül is a realista változat, nem a csinált, hatásvadász. Mindenki végzi a maga dolgát, próbálnak megélni (valaki így-valaki úgy). A cselekmény domináns része pedig ezt az életvitelt szemlélteti, a maga komótos módján. Igen, a Csak a szél dög lassú, Fliegauf azonban végig ott lebegteti a feszültséget, felkészít minket arra, ami be fog következni, mégsem tudjuk, hogy konkrétan mi is lesz ez, mi fog történni? A másik bravúr (mások szerint nagy hiba), a többféle nézőpont. Mint említettem, ostobaság megbélyegezni a filmet, mert egyáltalán nem veszi szárnyai alá a cigányságot. Tökéletesen szemlélteti ennek a társadalmi rétegnek a végleteit. Kapunk ízelítőt a balhézós, agresszív rétegből, de a beilleszkedni próbáló, dolgos emberek is képviseltetik magukat, ám ezt leginkább a két rendőr párbeszéde foglalja össze. Melegen ajánlom mindenki figyelmébe a jelenetet!
Fliegauf egyetlen hibát vét. Sokkolni akar. A címben szereplő mondat csak a film végén nyer értelmet és zseniálisan le is zárja a történetet, de a rendezőnek tovább kellett mennie, bevallom erre nem tudom miért volt szükség! A zárójelenet pedig úgy ahogy van, mehetne a kukába, esetleg egy kis csavarral új értelmet lehetett volna adni neki.

A színészeken látszik, hogy főként amatőrök, ezt kár lenne tagadni. Olykor az is szembetűnő, hogy zavarja őket a kamera, de többnyire sikeresen megbirkóznak a helyzettel, legfőképp a Riót alakító Sárkány Lajos.
goth


A Csak a szél remek film. Senkiből nem fog szánalmat, sajnálkozást kicsikarni, ugyanis nem az a célja. Sokrétű, sallangmentes és hatásos, a legnagyobb ereje pedig abban rejlik, hogy lényege nem a cigánybabusgatáson van. Az pedig már a mi nemzetünk tragédiája, hogy a mellkasunkat verve, vakon megyünk előre, eltiporva az efféle értékeket (itt most egy filmről van szó, nem a szőnyeg alá söpört társadalmi problémákról).



Összegzés:


Színészek: 10/6,5

Zene: 10/8

Kategórián belül: 10/8,5


Végítélet: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése