Az argo-akció
Ben
Affleck rendezővé avanzsálása hosszú idő után az egyik legjobb dolog,
ami Hollywooddal történt. A kiváló Hideg nyomon és a szintén pazar
Tolvajok városa után ezúttal kiléptünk Boston mocskából és nemzetközi
vizekre eveztünk. Az Argo ráadásul igaz történeten alapszik, amitől nem
lesz jobb a film, de mégis ad neki egyfajta pluszt.
Az
1979-es év végén az iráni forradalmárok megrohamozták az USA iráni
nagykövetségét, követelve egykori diktátoruk kiadatását. Mivel ez nem
történt meg, az épületben levő nagyjából hatvan embert túszul ejtették.
Hat diplomata még időben el tudta hagyni a helyszínt és a kanadai
követségen kaptak menedéket. Tony Mendez, a CIA ügynöke kezdetben csak
tanácsadóként van jelen egy esetleges túszmentő akcióhoz, de aztán támad
egy nagy jó-rossz ötlete.
Afflecknek
határozottan jót tett, hogy kilépett a „házi” közegből és valami újjal
próbálkozott. Nem mintha bármi baj lett volna az előző két filmjével, de
nem árt a vérfrissítés. A rendező úr biztos kézzel végzi a munkáját,
ott nyúl bele a dolgokba, úgy másítja meg a valóságot, hogy ne legyen
szembeötlő és megmaradjon a realitás talaján. Az Argo lehetett volna
sokminden és beleeshetett volna, a sokat akar, keveset fog csapdába.
Affleck ad nekünk némi családi drámát, politikai konfliktust, feszültséget és egy kis álomgyári lazaságot,
a hangsúly mégis annak a hat embernek a megmentésén van, akik a kanadai
követségen ragadtak. Mesterien olvasztja be a többi elemet a
cselekménybe (bár a családi szál kicsit felesleges), ezáltal még
változatosabbá téve azt. A karakterek közül egyértelműen a két filmes
viszi el a showt, minden jelenetük parádés. A túszok nem kifejezetten
szerethetőek, mégis izgulunk értük, holott tudjuk mi lesz a sorsuk.
Újabb nagy pacsi Afflecknek.
George Clooney producerként vette ki részét az Argo munkálataiból, ez pedig meg is látszik a végeredményen. Erős, ám meglepően fogyasztható mértékben kapjuk a politikát,
enyhe fricskát kap az akkori (ami persze a maira is igaz) rendszer, ami
szintén Clooney beleszólására enged következtetni. A két órás játékidő
szépen elgaloppozik, és nem feledkezik meg arról sem, hogy humort
csempésszen a nemzetközi konfliktusba. A már említett két filmes ontja
magából a zseniális egysorosokat, amivel szépen be is szólnak Hollywoodnak.
Itt az is kiderült, hogy Afflecknek van önkritikája is. Az utolsó fél
órán lehet egyedül érezni, hogy meg akarták villantani a thriller
vonalat. Itt lehet leginkább észrevenni, hogy ez egy film és nem a
valóság. De kit érdekel, ha működik? Márpedig működik! Olyan feszültségzuhatagot zúdít ránk elemi erővel a film, hogy az alkarunkat lerágjuk, és ezt az sem befolyásolja, hogy ismerjük a végkifejletet. Újabb rendezői bravúr!
Affleck
nem kifejezetten jó színész, ez pedig az Argoban is kiderül. Noha semmi
gond nincs a játékával, mégis valamiféle karizma hiányzik a srácból.
Maradjon csak a kamera másik oldalán, mert ott viszont ő az úr. Alan
Arkin és John Goodman jutalomjátékát érdemes kiemelni, a két öreg róka
nincs sokat a vásznon, de garantáltan viszik a prímet. A zenékről és a
kivételesen korhű ábrázolásmódról is csak szuperlatívuszokban tudok
beszélni, egyszerűen nem lehet belekötni.
Igen,
Ben Affleck végképp bebizonyította, hogy zseniális rendező.
Elképesztően precíz, gondosan nyúl minden apró részlethez és úgy
készítette el a legújabb filmjét, hogy ezúttal nincs se csattanó (Hideg
nyomon), se pörgős akciók (Tolvajok városa), ellenben van fojtogató
feszültség, érzelmek és egy pazar ötlet. Izgalmas, szórakoztató, kellően
humoros és annyira drámai, amennyire kell. Köszönjük szépen, jöhet a
következő filmed Ben!
Összegzés:
Színészek: 10/7,5
Zene: 10/8,5
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 82%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése