A nyomorultak
Victor
Hugo műve az egyik legtöbbször feldolgozott darab a történelemben.
Legyen szó film vagy színpadi változatról, a Nyomorultak történetét
milliószor láthattuk, ezúttal a két éve Oscart nyert Tom Hooper vitte
vászonra Jean Valjean történetét.
A
sztorit úgy hiszem mindenki ismeri, de röviden vázolnám. Jean Valjean
majd 20 évnyi rabság után szabadul fogáságából, de képtelen új életet
kezdeni. Mindenki megveti, lenézni, de mint tudjuk jó tett helyébe jót
várj. Valjean egy segítőkész tett után megtanulja mi az emberség,
szeretet és még barátokat is szerez. Régi ellenlábasa Javert azonban nem
nyugszik, míg holtan nem látja.
Nem
szeretem a musical műfajt. Valamiért nem az én stílusom a dalolászó,
affektáló színészek konstatálása, persze néhány kivétel azért akad, mint
mondjuk a Hair, a Bugsy Malone vagy a Sweeney Todd. Épp ezért
tartottam is a Nyomorultaktól, utólag belegondolva jogosan. Értem én a
musical lényegét, de a film több, mint két és fél órás! Borzasztóan
kevés benne a beszéd, szinte végig énekelnek, olyan részeknél is, amikor
nem lenne rá szükség. Az ének pedig gyakran kimerül annyiban, hogy a szereplők beszédhangjuknál egy oktávval feljebb és elnyújtva mondják ki mi bántja őket.
Most akkor vagy énekeljenek, vagy beszéljenek, de ez a köztes állapot
egy idő után frusztráló. Az már más kérdés, hogy az áriázások legalább
fele egy-egy monológnak felel meg. Ezzel az a probléma, hogy a szereplő
eldalolja azt nekünk, amit már alapból tudunk. Rendben, legyen, de miért
kell ezeknek a betéteknek legalább tíz percig tartaniuk? Így borzasztó
nehéz végigülni azt a majd 160 percet.
Félreértés
ne essék, a Nyomorultak több, mint korrekt adaptáció, Hooper
zseniálisan nyúlt az alapanyaghoz, képes játszani az érzelmekkel és
bizony betámadja a könnyzacskókat kíméletlenül. A dalok változatosak, ez
viszont annyira nem nagy erény. Akad köztük borzalmas, de olyat is
hallani, amire az ember beállna a forradalmárok közé és velük együtt
skandálná a szöveget. A másik probléma a Nyomorultakkal, hogy nem
működik filmként. Persze ez túlzás, de rengeteg esemény megalapozatlan vagy összefüggéstelen,
ezek színházban rendben lennének, de mozifilmben nem így működnek a
dolgok. Legjobb példa erre az ömlengős romantikus szál. Szóval nem
rossz, még magamon is meglepődtem, hogy olykor mennyire beszippantott,
de valahogy mindig sikerült egy lépést visszafelé tenni.
Hugh
Jackman nagyszerű Jean Valjean, Russel Crowe meglepően jól dörmög, Anne
Hathaway pedig megérdemelten kapott Oscart azért a 20 percnyi
szenvedésért, amit produkált. A fiatal szerelmespár Amanda Seyfried és
Eddie Redmayne szinte végig irritáltak, a hoppon maradt Samatha Barks viszont üde színfolt volt, piszkosul gyönyörű lány, ezt kár lenne firtatni. Mégis Sacha Baron Cohen és Helena Bonham Carter
akik viszik a show-t. A gátlástalan tolvaj páros csempészi bele ebbe
végtelenül depresszív műbe a humort, ami úgy kell, mint egy falat
kenyér. Le a kalappal előttük!
Nagyon
vegyesek az érzéseim a Nyomorultakkal kapcsolatban. Borzasztóan
igényes, aprólékosan össze van rakva, Tom Hooper pedig remek munkát
végzett. A dalok kicsit túl szélsőségesek, mégis megvan a filmnek az, az
autentikus atmoszférája, ami miatt lehet szeretni. Én mégsem tudom
teljesen és nem feltétlenül a hossza miatt (bár az sem túl nagy előny),
inkább az elkövetett túlzások a fő ok, amit fentebb is említettem.
Mindenesetre soha rosszabb musicalt!
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/6,5
Kategórián belül: 10/7
Végítélet: 70%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése