2014. október 5., vasárnap

Holtodiglan kritika



Holtodiglan


Nagyon rég álltam fel úgy a székből film után, hogy egy ízeset káromkodtam. Itt ezt a lehető legjobb értelemben kell venni, David Fincher végre ismét egy olyan csavaros krimit rendezett, hogy a mozizni vágyók minden igényét kielégítse.


Nick egy nap arra ér haza, hogy a felesége Amy, eltűnt. Az egész város kétségbeesetten keresni kezdi a nőt, hatalmas médiafelhajtást kap az eset, mégis úgy tűnik, hogy a férjet nem különösebben bántja a dolog. Ahogy telnek a napok, egyre sötétebb titkok derülnek ki Nick és Amy kapcsolatáról. 


A Holtodiglan talán legnagyobb érdekessége, hogy sokféleképp elsülhetett volna. A film első fele egy tündérmese, ami bár sejteti a tragédiát, mégis álomszerű. A gazdag, gyönyörű és okos lány találkozik az egyszerű, de jó kiállású fiatalemberrel. Összeházasodnak és boldogok. Aztán valami nagyon félre megy. Központba kerül a pénz, a gyermekvállalás, a hűtlenség. Amy pedig eltűnik. Ebből az alapanyagból egy végtelenül sötét, lélektani dráma is kisülhetett volna, ami az emberi kapcsolatokra fókuszál. Egy olyan dráma, ami bemutatja, hogy hova fajulhat, ha két ember már nem szereti, sőt gyűlöli egymást, de egy fedél alatt élnek. Fincher azonban nem a szeretett volna lélekbúvár lenni, helyette a saját pályáján maradt, és egy ördögien csavaros krimit készített. Ennek egyetlen hátránya, hogy a felvezetés kissé mesterkéltnek hat. Hiába kapunk válaszokat, nem érződik a motiváció, nincs meg az a kegyetlen düh, ami indokolná, hogy valaki ennyire drasztikus tetteket hajtson végre. 

Ezt leszámítva azonban a Holtodiglan szinte tökéletes. Példának okáért nagyon kevés alkotás van, ami meg meri lépni, hogy a film felénél központi karaktert vált. Konkrétan csak a Psycho jut eszembe Hitchcocktól. A Holtodiglan persze nem csak ebben különleges. Vészjóslóan nyomasztó hangulata ellenére kifejezetten sok benne a fekete humor, ami kétségtelenül remekül áll a filmnek. A cselekmény végig macska-egér játékot játszik a nézővel és az orránál fogva vezeti. Szó nincs róla, hogy a filmben látható csavarok annyira kikövetkeztethetetlenek lennének, de a sztori annyira szövevényes, sokrétű és összetett, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Ez azonban ahelyett, hogy zavarossá tenné az összképet, sokkal inkább szórakoztatóvá teszi. Az utolsó harmad aztán még bevisz egy hatalmas gyomrost és amellett, hogy hitelesen ábrázolja a média közvéleményre gyakorolt hatását, elgondolkodtat a végkifejletet illetően. 


Ben Affleck marha rég nem volt ennyire szimpatikus és jó, de Rosamund Pike is élete alakítását nyújtja. Nem csípem annyira ezt a nőt, de itt egyszerre tud szexi és félelmetes lenni. Le a kalappal!


Fincher ismét megcsinálta. A Holtodiglan mind a 145 perce precíz, remekül felépített és fordulatos. Úgy képes szórakoztatni egy laikust, hogy közben az is meglássa benne az értéket, aki olvasta a regényt. Ezt a fajta minőséget pedig nagyon kevesen tudják szinten tartani a mai filmgyártásban. A Holtodiglan azonban kötelező látnivaló és az ember lehetőleg a párjával nézze!   

Összegzés:

Színészek: 10/8,5
Zene: 10/9
Kategórián belül: 10/9,5

Végítélet: 90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése