2014. szeptember 18., csütörtök

Frank kritika



Frank


Nem kommersz filmet nem volt még olyan könnyű eladni, mint a Franket. Napjaink egyik legnagyobb szupersztárja a főszereplő (Michael Fassbender), aki ráadásul végig egy papírmasé fejet visel a filmben. Lenny Abrahamson alkotása azonban nem reked meg a hatásvadász szórakoztatásnál.


Jon egy irodában dolgozik, átlagos élete van, szabadidejében zenét ír. Amikor egy véletlen során találkozik a Soronprfbs nevű indie banda tagjaival, felajánlja a szolgálatait billentyűsként. A csapat elvonul egy ír falucskába, ahol fel akarják venni az albumukat. Az eredmény azonban a vártnál lassabban érkezik.


A cselekmény első fele egy abszolút jópofa vígjáték benyomását kelti. Jókat mosolygunk, figyeljünk Jont, ahogy próbál beilleszkedni. Persze egy olyan bandába nehéz, ahol a főnök sosem veszi le a maszkját, a dobos végtelenül flegma, a gitáros csak franciául beszél, a másik szintis gyűlölködik, a menedzser pedig szeret próbababákat dugni. Hősünk mégis élvezi a helyzetet, az aktuális munkafolyamatról is rendre beszámol az egyre növekvő számú követőinek Twitteren. Természetesen érezik a nagy lehetőség a hírnév felé, csakhogy nem biztos, hogy mindenki erre vágyik. Itt jön el az első olyan pont, amikor Abrahamson komolyra veszi a hangsúlyt. 

Mindig is nagy a dilemma az alkotói szabadság és a kommerszebb, populárisabb irány közt, ami viszont pénzt és ismertséget hozhat. A komplett film is egyfajta módon erre reflektál, hisz a Frank lehetett volna egy teljesen kommersz, kissé őrült vígjáték, egy zakkant banda befutásáról. Erről azonban szó nincs, Abrahamson inkább belemegy a mentális betegségekbe, a szociális háttérbe, a félelmek levetkőzésébe. Az utolsó harmad aztán átfordul drámába, de a Frank mindig képes belecsempészni a humort a képkockákba és mindig a legjobbkor. Végigkísérjük Jon útját, a zárásnál pedig okkal gondolhatjuk azt, hogy ennek semmi értelme nem volt, hisz ugyanott tart, ahol elkezdte. Ez az állítás azért téves, mert a közben eltelt bő egy év alatt a srác teljesen megváltozott, s lehet, hogy még keresi magát, de a jelleme sokkal összetettebbé vált. Ez a legjobban ott ütközik ki, amikor epilógusban Jon képes megmaradni a háttérben. Nem gondoltam volna, hogy a Frank ilyesmivel fog előrukkolni, de az utolsó jelenet egyszerűen szívszaggatóan gyönyörű. 


Michael Fassbender zseniális, mint mindig, remekül kihasználja a „láthatatlansága” előnyeit. Maggie Gyllenhaal a másik aki felér mellé, a kiismerhetetlen, érzelmileg túlfűtött agresszív csaj szerepében. Domhnall Gleeson visszafogott, de lényegében ő képviseli az átlagembert, azaz minket és azt szuperül teszi.


A Frank nem az a könnyű matiné, mint amit mondjuk az előzetesben sejteni lehetett. Sokkal mélyebb, érzelmesebb, lélektanilag összetett dramedy, ami piszok változatos és egyedi. Természetesen a humor is rengetegszer van jelen és sokat fogunk nevetni, de a végeredmény igenis komoly. Ez azonban ne tántorítson el senkit, inkább váltsunk jegyen ennek a kimondhatatlan nevű indie bandának a koncertjére. Az élmény garantált!

Összegzés:

Színészek: 10/8
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7,5

Végítélet: 78%   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése