2014. május 21., szerda

Blue Ruin kritika



Blue Ruin



Bosszúfilmekből sosem elég. Ez egy olyan műfaj, ami a végtelen egyszerűsége ellenére is rendre meg tud újulni. Persze ismerjük a sablonos zs kategóriás változatukat is, de néha jön egy-egy olyan gyöngyszem, mint a Blue Ruin!


Amióta Dwight szüleit megölték, ő egy rozsdás autóban éli mindennapjait. Néha betör egy házba, hogy fürdőt vegyen, de nem árt a légynek sem, magányosan elvan. Egy nap olyan információt kap, hogy szülei gyilkosát kiengedik a börtönből. Dwight innentől kezdve bosszút akar, és nem vesztegeti az idejét.


A történet egyszerű, olyan, amilyennek a bosszúfilmeket ismerjük. Megvan a kellő motiváció, a személyes ügy, ami mindenkiből vérengző vadállatot csinál. Ez alól Dwight sem kivétel, minden másban azonban igen. Hősünk egy kissé szerencsétlen. Nem mesterlövész, nem halhatatlan, de még csak fizikálisan sincs felkészülve az erőszakra. Ellenben egyáltalán nem ostoba, használja az eszét, de ez adott esetben még kevés. Céltudatos és minden követ megmozgat annak érdekében, hogy véghezvigye, amit elkezdett. A halk-szavú, kissé esetlen főszereplő lehet, hogy sokaknak unszimpatikus lesz, pedig a Blue Ruin pont tőle lesz igazán emberi film. Ugyanis Dwight nem az a klasszikus hős alkat, leginkább egy fásult irodai munkás ugrik be róla (persze szakáll nélkül). 

Filmünk nem csak ezen a téren üt el a zsáner alapjaitól. Maga a konkrét bosszú már a mű első felében megtörténik, mi pedig csak hebegünk, hogy mi lesz ezek után? Nos, szembenézünk a következményekkel. Az erőszak erőszakot szül, a bosszú pedig bosszút eredményez, ez pedig végigkíséri a cselekményt. A másfél órás játékidő kicsit talán lassú, de egyáltalán nem unalmas, sőt piszkosul feszült és izgalmas tud lenni. Gondolok itt azokra a jelenetekre, amikor Dwight várja, hogy rajtaüssön a bosszúszomjas Cleland família.
A Blue Ruin igazi erejét a realizmusa adja. Apróbb hibái akadnak, mégis odafigyel a részletekre, az ember pedig ember, hibákkal, érzelmekkel. Ezt remekül szemlélteti, Dwight rögtönzött műtéte saját magán, de kiváló az a jelenet is, amikor Clelandék hallgatják az üzenetet, hősünk pedig a gyilkosságon dilemmázik. A zárás kikövetkeztethető, mégis erőteljes, nyers és olyan, amilyennek lennie kell!


Mellékalakok természetesen vannak, de Macon Blair viszi a hátán a filmet, ráadásul meglepően jól. Az érzelmek jól kijönnek, a gesztusai pedig hihetők.  


Nem számítottam rossz filmre, a Bule Ruin azonban felülmúlta az elvárásaimat. Borzasztó hangulatos, kemény és nyers alkotás, ami nem újítja meg a zsánert, de friss vért pumpál bele! Nincsenek manírok, nagyjelenetek és robbanások, de pont ettől a visszafogottságtól lesz ennyire erős a film és ezért ad egy igen izmos gyomrost! A műfaj szerelmeseinek kötelező, de minden filmkedvelőnek látnia kell, hogy az ehhez hasonló ütős mozik ne vesszenek feledésbe!

Összegzés:

Színészek: 10/7,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/8,5

Végítélet: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése