2014. február 15., szombat

Oldboy (remake 2013) kritika



Oldboy (remake)



Alapjáraton remake ellenes vagyok, de egy szóval nem mondom, hogy nincsenek jó újrafeldolgozások. Akár a közelmúltból is ki lehet emelni a Fincher féle Tetovált lányt, de az amerikai Engedj be is kifejezetten jól sikerült. Az Oldboy viszont tabu! Hiába Spike Lee, hiába a remek színészek, az eredeti itt egy akkora megkerülhetetlen alapmű, hogy súlyos hiba volt hozzányúlni!


Az alapszituáció ugyanaz, mint a koreai változatnál. Joe egy részeges alak, aki nem foglalkozik a családjával. Egy nap elrabolják és egy ingerszegény szobában találja magát. Itt tartják bezárva 20 évig, mígnem egyszer csak kiengedik. Közben a felesége meggyilkolásával is gyanúsítják, de őt jobban érdekli, hogy ki keserítette meg az életét. Nyomozni kezd, és egy fiatal lány is a segítségére lesz.


Lee rengeteg dolgot ugyanúgy hagyott, ahogy az eredetiben láttuk, konkrét jeleneteket forgatott újra, ami nem feltétlenül baj, de így kissé igénytelen benyomást kelt a film. Természetesen a nyugati stílus teljesen más, mint a keleti, így az amerikai kultúrába és történelembe is betekintést nyerünk, ahogy telik az idő. Apropó idő. Ezt kifejezetten jól oldották meg itt, s bár nem érezni a 20 év súlyát, Joe vergődése azért átérezhető. A problémák ott kezdődnek, amikor hősünk kiszabadul, elkezdődik a nyomozás. Találkozik a lánnyal, és együtt vetik be magukat a rejtélybe. 
Az eredeti verzióban kiderült, miként és miért találkozott és esett szerelembe ez a két ember, itt erre választ nem kapunk. Miért vonzódik a lány Joe-hoz? Mert, problémás élete volt. Passz. Igazán kielégítő és logikusan felépített magyarázat. Ehelyett egy nevetségesen túlmagyarázott jelenetben kapunk valamiféle válaszfélét, de azt inkább hagyjuk, mert úgy röhejes, ahogy van. Ne feledkezzünk meg a klasszikus egysnittes kalapácsos harcról, aminek a változatosság kedvéért egy butított változatát kapjuk. Szép, ahogy a kaszkadőrök esnek, kelnek, jól koreografált harc, de az eredeti fényében egy B-filmes viccnek hat. 

A végére aztán Lee próbált valami merészet lépni és megváltoztatni a sztorit. Igyekezett a nézőt is mellékvágányra vinni (amit mellesleg negyed óra után már kitalálunk), hogy a filmvégi fordulat nagyobbat üssön. Nos, nemhogy nem üt nagyot, hanem egyenesen semmilyen reakciót nem váltott ki belőlem. Ugyanis nem a fő fordulat lett jól kitalálva, hanem a Joe-t bebörtönző Adrian motivációja. Nem sokban különbözik az eredetitől, de ügyesen kitalált apró kis változás, ami kifejezetten tetszett. Kár, hogy a végén ez már nem oszt, nem szoroz. A zárójelenet pedig még megfejeli az eddig látottakat és mártírt csinál a főhősből, de ezen már csak kínomban röhögtem.


Josh Brolin korrekt, bár egy-egy jelenetben hagy némi kívánnivalót maga után a játéka (NOOO). Elizabeth Olsen remek, ráadásul az is kiderült, hogy iszonyú jó teste van a leányzónak. Sharlto Copley mintha egy rossz buzi lenne, pedig csípem, de ezt a karaktert alapból nem így kellett volna megírni. 


Az eredeti Oldboy egy olyan film, amihez bűn volt hozzányúlni. Egyrészt a zseniális csattanója miatt eleve halálra volt ítélve a remake, de a tipikus ázsiai atmoszférát sem sikerült megközelíteni. Ehelyett egy tipikus amerikai krimi/thrillert kapunk, aminek a fordulata esetleg meglepi azt, aki nem látta az eredetit. Itt-ott vannak ötletfoszlányok, de ez még így is csak egy gyenge közepes. Ha nem láttam volna már egyszer, lehet még ütne is, de a remake esetében olyan alapvető hiányosságok vannak, amik egyszerűen megbocsájthatatlanok. Hiányzik a hős narrálása, hiányzik a lélek, a stílus filmből. Aki még nem látta kerülje messziről és nézze meg az eredetit, mert ez az öregfiú bizony elmehet a búsba!

Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/5
Kategórián belül: 10/4

Végítélet: 48%

1 megjegyzés:

  1. Te itt tudtad meg h Elisabeth Olsennek jó teste van? Hát hol maradt a Martha Marcy May Marlene?

    VálaszTörlés