2014. január 26., vasárnap

Inside Llewyn Davis kritika



Inside Llewyn Davis



A Coen tesók Hollywood egyik legváltozatosabb életművével rendelkező rendezőpárosa. Készítettek ők már kemény westernt (Nem vénnek való vidék), őrült vígjátékot (Égető bizonyíték) és zseniális gengszterfilmet is (A halál keresztútján), stílusuk pedig messziről kiszúrható. Legújabb alkotásukkal új irányt vettek, ezúttal megpróbálták elvenni az életkedvünket… sikerrel.


A 60-as évek Amerikájában járunk, Llewyn Davis pedig folk zenészként tengeti napjait. Most épp szólóban nyomja, sajátos stílusa miatt nem igazán tűr meg senkit maga mellett. Illetve mégis, csak nem hosszú ideig, ő amolyan magányos farkas típus. Nincs lakása, az ismerőseinél csövezik, hébe-hóba fellép és próbál berobbanni a köztudatba. Elutazik Chicagóba egy szerződés reményében…


Az ILD lényegében nem szól semmiről. Persze ez erős túlzás, de a címszereplő karaktere annyira nemtörődöm, aki csak a mának él, hogy az ő attitűdje körbelengi az egész filmet. Próbál kezdeni valamit az életével, hisz igyekszik betörni a zeneiparba, ha az nem jön össze, rendes munkát akar, de mindenbe csak beleles. Nem teszi bele a szívét, nem képes kompromisszumot kötni, mert büszke és önelégült. A cselekmény pedig ezt a stilizáltan depresszív kálváriát mutatja be nekünk. 

Davis megy egyik helyről a másikra, olyan barátokkal találkozik, akik kedvesek vele, de igazából mindegyikük életstílusa szánalmas. Gondoljunk csak a kispolgári nővérre, a sznob barátokra, vagy a szürke hétköznapokból kitörni vágyó ex-barátnőre. Lényegében nincs semmi, ami a zenén kívül érdekelné hősünket, nincs célja, nincs miről gondoskodnia (egy hozzá verődött macskán kívül), egyedül a muzsika menthetné meg, hisz tehetséges srácról van szó, de tisztában vagyunk vele, hogy nem lesz jobb élete. A komor összkép azonban nem végig komor, Coenék most is remekül használják fel a humort. Szórakoztató és poénos beszólásokkal találkozunk lépten-nyomon, ehhez pedig társulnak a szuper karakterek. Gondolok itt a már említtet exre, aki egyfolytában anyázza Davist, amiért az felcsinálta, de az arrogáns jazzénekest is ki kell emelnem, aki amennyire zakkant, annyira sziporkázó jellem. 

Az ILD szinte végig egy megszokott, komótos tempót diktál és volt, hogy kissé untatott. Ennek ellenére lekötött és magával ragadott ez a lehangoló világ, de valami hiányzott. Nem volt koherens amit látok, nem volt egész, hiányzott egy olyan elem, aminek segítségével összeállna kép. Coenék ezzel pedig tisztában voltak és az utolsó jelenetsorban megadták, amire vágytam. Egy furfangos, meglepő, de egyszerű (és ironikus) epilógust kreáltak Davis útjának végére, ami egyszerre töri össze a szívünket és gondolkodtat el az életről.   


Oscar Isaac bitang jól énekel. Az hagyján, hogy jól énekel, de közben még játszani is tud! Az Akadémiának pedig egy óriási fekete pont, amiért még csak Oscar (kac-kac) jelölésre sem méltatták ezt a pazar alakítást! Carey Mulligan mindig meg tud újulni, Justin Timberlake sokkal jobb folk, mint pop énekes, John Goodman pedig még mindig parádés.


Alapjáraton nem bírom sem a musicalt, sem a zenés filmeket. Az ILD-ben sok a zene, ráadásul nincsenek is megvágva a dalok, ellenben nagyon is passzolnak a film szomorkás hangvételébe (bár a Please Mr. Kennedy vidám, mindemellett zseniális dal)! Épp ezért azt mondom, hogy ne riasszon ez el senkit a megtekintéstől, ugyanis a zenének fontos szerep jut végig. Arra viszont lehet készülni, hogy az elnagyolt színek, a csodás, ám fakó képek nem fogják életkedvvel megtölteni a lelkünket, amire rátesz egy lapáttal a szinte végig kilátástalan cselekmény. Persze akadnak poénok, de az atmoszféra végig koromsötét. Sötét, akár az életnek nevezett lebuj, ahol játsszuk önostorozó balladánkat.

Összegzés:

Színészek: 10/8,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7,5

Végítélet: 80%
  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése