A túlélő
Miért Peter Berg? Ez az ember egy
dologhoz ért. Tud akciójelenetet rendezni! Ha dráma, karakterábrázolás vagy
mélység kell, akkor kifúj a tudománya. Nem rossz rendező ő, de a korrektnél még
nem készített jobb filmet. Erre A túlélő is ékes példa, pedig a lehetőség adott
volt!
Történetünk megtörtént eseményen
alapul, a Red Wings hadműveletet idézi, aminek lényege, hogy egy csapat
amerikai katonának ki kell iktatnia egy tálib vezért. A gondok ott kezdődnek,
amikor inkognitójuk oda lesz, és néhány falubeli észreveszi őket. A másik nagy
hiba, hogy hőseink élve elengedik őket. Ők pedig hívják a nehéztüzérséget és
megkezdődik a harc a túlélésért.
Berg remekül indítja és remekül
zárja a filmjét. A prológusban a tengerészgyalogosok kiképzését látjuk, amint
embert próbáló feladatokkal kell szembenézniük. Az epilógusban pedig képeket az
elesettekről. Ez a két dolog reális a filmben, igaz történet ide-vagy oda, a
cselekmény többi részében viszont elég sok fikció van, ez messziről lerí róla.
A felvezetés nem unalmas, megismerjük a főhősöket, viszonylag megkedveljük
őket, aztán had szóljon! Első hiba ott a filmben, amikor karaktereink lebuknak
és dilemmáznak, hogy mi legyen? Egyszerűen nem hiszem el, hogy ennyire ostobák,
hogy elengedik a túszokat, amikor nyilvánvaló, hogy azok szólni fognak a
táliboknak. Bármilyen más döntés jobb lett volna, de a híres amerikai erkölcs
nem ezt súgta, hát a hős bajnokaink emiatt most már nem tudnak több okosságot
csinálni. Nyers vagyok ez tény, de akár így zajlott a valóságban, akár nem,
végtelenül ostoba döntést hoztak.
Aztán megkezdődik a hajsza, ami
egy igen hosszú és intenzív akciójelenetbe torkollik, ami kifejezetten Berg
terepe. Remekül mutatja be, hogy ezek a srácok nem nyámnyila mimózák, akik egy golyótól
kifekszenek, hanem brutális gyilkológépek és azt teszik, amire kiképezték őket.
Ölnek, mégpedig addig, amíg ver a szívük! Ez mind szép és jó, de Berg egyből
kompenzál, már rögtön egy film eleji bakival. Tudatja mindenkivel, hogy csak
egy túlélő lesz, így esélyünk sincs izgulni, mivel rögtön lelőtte a filmvégi
poént. Persze hős katonáink egytől-egyik lassítva, napfénnyel takarózva,
szívszaggató képek közepette távoznak, a hatás kedvéért. Ebből is látszik, hogy
Berg nem elég tökös. Férfias, kemény, naturalista és ütős arcokat látunk, de a
rendező úr csak tiszteleg, nem tényeket közöl. Erre a legjobb ellenpélda pedig
nem egy férfi, hanem egy nő, Kathryn Bigelow, aki már a Zero Dark Thirty-nél
megmutatta, milyen az, amikor valaki igazán tökös és nem csak a patriotizmus
beszél belőle!
Mark Wahlberg hozza a kötelezőt,
Taylor Kitsch kemény, ahogy azt kell, de a többi nagy név is abszolút korrekt
teljesítményt nyújt, így: Emile Hirsch, Ben Foster és Eric Bana.
A fent leírtak alapján úgy
hangozhat, hogy A túlélő egy pocsék film lett, de erről szó nincs. Egyszerűen
csak átlagos. Méghozzá azért, mert Berg nem tudta rendesen kibontani a szálakat
és a drámája kimerül annyiban, hogy a hős amerikai katonák lassított
felvételben elesnek. Ettől függetlenül a két órás játékidő szórakoztató, az
akciók messze átlagon felüliek, és brutálisak, ahogy azt kell! Egyszóval egy
újabb korrekt film Bergtől, amiben kicsit sok a propaganda. És akkor már inkább
a Ryan közlegény megmentése, mint ez.
Összegzés:
Színészek: 10/7,5
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/6,5
Végítélet: 69%
Ezzel a kritikával nagyon nem értek egyet! Hogy lehet ilyet írni hogy ostoba döntés volt?! Ezek katonák, nem elfajzott gyilkosok.... Tudták mi fog rájuk várni és vállaltál hogy meghalnak ezek az emberek miatt... És hogy lelőtte a film végi poént elég nyilvánvaló, ha az ember ismeri az igaz történetet.. Ezen nincs mit eltitkolni... És nem tudom miért értékelted ilyen alul a zenét, mert a legmegfelelőbb, legdrámaibb egy ilyen filmhez.
VálaszTörlés