2013. december 31., kedd

A nagy szépség kritika



A nagy szépség



De régóta vártam már egy ilyen filmre! Ami végre szembesíti a komplett művészvilágot a saját szánalmas mivoltával. Paolo Sorrentino pedig ezt tökéletesen prezentálja, a pláne az egészben, hogy mindezt egy ízig-vérig művészfilmben teszi meg!


- Maga mivel foglalkozik?
- Én? Gazdag vagyok!
- Áh, remek munka!
Jep 65 éves, jelenleg újságíróként dolgozik. 40 éve írt egy könyvet, ami hatalmas siker lett, lényegében azóta is abból él. Nem aprózza el, egyfolytában party-kra jár, sznob estélyeken vesz részt és művészi előadásokon jelenik meg, hogy aztán szembesüljön vele, hogy céltalan és üres az egész mivolta. 


„Rómát látni és meghalni” – hangzik az idézet, filmünk pedig így is indul. Ezt követően egyből bele is csapunk a sűrűjébe, azaz a féktelen bulizás, álszentség és a képmutatás birodalmába. Olyan érzésem volt, mintha egy Bret Easton Ellis regény filmváltozatát nézném, aminek a szereplői felett eljárt a kor. Az újgazdag miliő, a sznobizmus, a fennkölt, arrogáns környezet végtelenül egyedivé, ugyanakkor visszataszítóvá varázsolja az atmoszférát és a karaktereket egyaránt. Közülük Jep az egyetlen, aki tisztában vele, hogy egy semmirekellő ember, és még a saját életművét is ponyvának tartja. Ezt azonban a többiek tudtára is adja, méghozzá sajátos stílusban. 

Egészen zseniális az a beszélgetős jelenet, amikor az egyik középkorú nő a saját életpályáját méltatja, miszerint ő dolgos, szép nő és remek anya. Jep ezt néhány mondatban annyira ésszerűen, hitelesen és őszintén cáfolja meg, amire lehetetlen reagálni, mert mindenki tudja, hogy ez az igazság! Az efféle odaszólások, fricskák teszik igazán különlegessé Sorrentino művét! Az egész filmből árad a magány, az elkeseredettség, az üresség. Mégis abszolút vidám, hisz néhány „művészen” remekül derülünk, szánjuk őket és a nagyra nőtt egójukat, a bulik intenzívek és pörgősek és van, akinek ennyi elég is. Azzal viszont mindenki tisztában van, hogy a mosollyal csak a saját középszerűségüket leplezik ezek hipokrita lények. Itt pedig nemcsak az üzleti életre kell gondolni, maga a vallás sem ússza meg a szembesítést! Jep folyamatosan ki-kiszól hozzánk és önmagát és a társaságát ostorozza, ugyanakkor határozottan elindul felfelé a film utolsó harmadában. Olyannyira elindul, hogy a zárásra szinte meg is találja, amit keresett, a nagy szépséget! Sorrentino pazarul zárta le művét akkor és úgy, ahogy kell!


A színészek szinte mind-mind remek munkát végeznek, de ki kell emelni a főszereplő Toni Servillot. Mintha csak rá öntötték volna a szerepet, küllemben és játékát tekintve is teljesen átlényegült Jep karakterévé.


Akiket taszítanak a művészfilmek, azok valószínűleg 10 perc után ki fogják kapcsolni A nagy szépséget, én mégis ajánlom a filmet nekik is! Azon egyszerű oknál fogva, mert bár a művészfilmes stílusjegyek itt is megjelennek, a mély tartalom, a társadalomkritika, a céltalanság szemléltetése nagyon ritkán tud ennyire betalálni! Egy olyan réteget, közeget láthatunk ebben a filmben, aminek talán a közelébe se jutunk soha, és bár a film lehangoló, mégis jó szembesülni vele, hogy senki nem tökéletes. Hisz az egész csak egy trükk…


Összegzés:

Színészek: 10/7,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/9

Végítélet: 83%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése