2015. január 9., péntek

Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) kritika



Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)


I'm nothing. I'm not even here.
Alejandro González Inárritu a melankólia és a depresszió mestere. Ez mindenkinek tiszta lesz, ha megnézi tőle a Korcs szerelmeket, a 21 grammot vagy akár a Bábelt. Hogy ez miért érdekes? Mert ez a mexikói úriember ezúttal viccesebbre vette a formát és egy olyan velőtrázó szatírát készített, amit csak a legnagyobbak tudnak!


Riggan a 90-es években nagy mozisztárnak számított a Birdman nevű szuperhős-produkció főszereplőjeként. A folytatásokat is megélt sorozatnak azonban már több mint 20 éve vége, hősünk pedig eltűnt a süllyesztőben. Hiába, ilyen ez a szórakoztatóipar. Riggan azonban a visszatérését tervezi, ám nem a mozikba, hanem a színházba. Írja, rendezi és főszereplőként is jelen van egy Broadway darabban, ami ha sikeres lesz, a határ a csillagos ég!


Ahogy közeledik az év eleji díjszezon, úgy lesz egyre világosabb, hogy Inárritu műve az egyik legnagyobb esélyese az összes rangos elismerésnek. Mégsem érheti az a vád, hogy aranyszobrokra vadászna, ugyanis egy teljes mértékben egyedi, kreatív és őszinte alkotás. Mielőtt kifejteném miért, meg kell állnom a technikai kivitelezésnél, ugyanis ez a Birdman lelke. A cselekmény úgy néz ki, mintha egy óriási jelenet lenne, kvázi “nincs benne vágás”. A kamera folyamatosan a szereplők közt siklik, és annyira autentikussá varázsolja a látottakat, amire még nem nagyon volt példa mozivásznon. Effektíve olyan a film, mintha egy színdarabot néznénk, ami azért zseniális, mert egyfajta dráma a drámában felállást kapunk. Az utolsó néhány percben vannak tényleges vágások, de az élmény így is végtelenül egyedi.

A külcsínbe tehát nem lehet belekötni, lássuk a tartalmat. A Birdman gerincét Riggan adja, ő a főhős, körülötte forog minden. A mellékszereplők azonban egytől egyig szuperek. Olyan karakterek, akiken látszik, hogy gondosan írták meg őket, nem holmi sokadik mellékalakként gondoltak rájuk. Itt van rögtön Mike, aki hatalmas művésznek képzeli magát, az egója határtalan és remekül elcsatázgatnak Riggannel. A másik nagyon fontos szereplő a főhős lánya, Sam, aki korántsem szent, de ő a fő katalizátor ahhoz, hogy Riggan meglássa, micsoda/kicsoda is valójában? Mindenképp meg kell említenem a főszereplő „másik énjét”, akivel folyamatos belső harcban áll. Míg Riggan a darabjával szeretne bizonyítani, addig „szuperhős” énje a kommersz mozi felé húz, ahol a pénz és a hírnév garantált.

A Birdman legnagyobb erejét azonban mégiscsak a műfaja adja. Tökéletes szatíra, ami nincs tekintettel senkire. Ugyanúgy nyíltan kimondja a véleményét az arrogáns színészekről, ahogy a kritikusokról és a folyamatosan elégedetlenkedő közönségről, akiknek már nem számít a minőség.


A színészek pazar munkát végeznek. Michael Keaton, Edward Norton és Emma Stone kiemelkednek a mezőnyből, de Zach Galifianakis, Naomi Watts és a többiek is kihozzák magukból a maximumot.


Néhány kibontatlan mellékszál sajnos felróható neki, de a Birdman egy mestermű, ehhez kétség sem fér. Úgy képvisel művészi értéket, hogy közben vicces, drámai és elgondolkodtató. Görbe tükröt állít a komplett show businessnek, mindezt szórakoztatóan, kellő öniróniával megspékelve. Köszönjük Mr Inárritu, így kell stílusosan fityiszt mutatni!

Összegzés:

Színészek: 10/10
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/10

Végítélet: 94%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése