Az embermás
(Enemy)
„A káosz, megfejtésre váró rend.”
Denis Villeneuve a kiváló
Fogságban után ismét egy thrillert rendezett, ám ezúttal jóval komolyabb
vizekre evezett. Nem mintha a Fogságban egy könnyű matiné lett volna, de az
Enemy agymozgató misztikuma teljesen más kategória.
Adam egyetemi professzor, de nem élvezi
életet. Minden nap előadásokat tart, este találkozik a szeretőjével, akivel
szexelnek és ennyi. Ez ismétlődik nap-nap után, mígnem egy kollégája ajánl egy
filmet hősünknek. Adam meg is nézi, majd arra lesz figyelmes, hogy a filmben
szereplő egy statiszta kiköpött ugyanúgy néz ki, mint ő. A férfi nyomozni kezd,
hogy kiderítse, ki a hasonmása és meg is szervez egy találkozót. A dolgok
azonban nem úgy sülnek el, ahogy arra számítani lehetne!
Az Enemy alapsztorija érdekes,
ezt kár lenne tagadni. Lehetne ebből a történetből egy mókás vígjátékot is
összehozni, elvégre tök nagy poén, ha van egy hasonmásod, aki tényleg minden
porcikájában ugyanúgy néz ki, mint te. Villeneuve filmjében persze szó nincs
ilyesmiről, az Enemy végig baljós és fojtogatóan nyomasztó atmoszférát áraszt
magából. A felvezetés rövid, épp csak beletekintünk Adam repetitív és üres
életébe, amikor már jön is a bonyodalom, azaz a másik fél, Anthony. A
találkozás aztán a mentális leépülés szélére sodorja Adamet, aki egyszerűen
csak célt akart az egyhangú életének, így azonban csak összezavarodva érzi
magát, rémálmok gyötrik és Anthony sem száll le róla.
A cselekmény végéhez
közeledve a néző is egyre inkább átkerül ebbe a katatón és összezavarodott
állapotba, hisz olyan információk látnak napvilágot, ami összekavarják a
szálakat. Ez azonban nem gond, egy kis logikával össze lehet rakni a képet,
noha sötét foltok azért akadnak a sztoriban. Rengetegszer előkerülnek a filmben a
pókok. Ők jelentik a legnagyobb kihívást, nagyon nehéz belőni, hogy mit is
akarnak szimbolizálni, ott motoszkálnak végig az ember fejében, hogy vajon még
mi lehet az ő céljuk, miért kerülnek elő egyfolytában Adam életében? Teóriákat
természetesen lehet és kell is gyártani, de a film köré leszálló ködöt nagyon
nehéz feltörni. Ezt Villeneuve a végtelenül groteszk és bizarr zárójelenettel tetézi,
ami úgy fejbe kólintja az embert, hogy garantáltan percekig nem ocsúdunk a
sokkhatás alól.
Jake Gyllenhaal zseniális, mint
mindig, s két karaktert játszik egyszerre, mégis tökéletesen tisztában vagyunk
azzal, hogy mikor Anthony és mikor Adam! Mélanie Laurent dögös, Sarah Gadon
szintén (még terhes nőt alakítva is), de a filmet magasan Gyllenhaal viszi a
hátán!
Hazudnék, ha azt mondanám, hogy
kristálytiszta az Enemy minden mozzanata, ezzel szemben nem túlzás, ha azt
állítanom, hogy piszok kevés filmen járt ennyit az agyam, miután vége lett.
Egyszerűen nem hagyott nyugodni, kellett egy kapaszkodó, egy támpont, ami végül
helyre teszi a dolgokat. Noha ez nem teljesen valósult meg, így is tartom,
hogy Villeneuve alkotása nem érthetetlen, viszont határozottan kihívás
végignézni és ésszerűen összegezni. Ez azonban nem feltétlenül hiba, sőt a
komor képi világ, a nyomasztó és sejtelmes atmoszféra, valamint az érdekes
alapképlet mindezzel együtt egy olyan bizarr elegyet alkot, amit jódarabig nem
fogunk elfelejteni! Csak azok a rohadt pókok…
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 75%
Ajánlani tudom csak! De akinek megvan a megfejtés, azért megírhatná!... :)
VálaszTörlés