Harag
Az amerikai háborús művekkel az a
baj, hogy sosem tudják elkerülni a „mellveregetést” és a burkolt propagandát.
David Ayer rendező eddig csak zsarufilmeket készített, így kérdéses volt, hogy
más stíluskörben miként muzsikál majd?
A Harag történetét tekintve semmi
különlegessel nem szolgál. A második világháború végén járunk és a címszereplő
harckocsi ötfős személyzetének sorsát követjük nyomon. Az alapszituáció
pikantériáját pedig pont ez szolgáltatja. Hőseink, az újonc Norman kivételével,
mind megfáradt, lelketlen gyilkológépek, akik a háború minden borzalmát látták
már. A film üzenete pedig ennek értelmében nem új keletű, mondhatni közhelyes.
A háború kizsigerel fizikálisan, mentálisan egyaránt.
Nagyon kevés amerikai háborús
film mer nyers lenni. Tény, hogy többször sikerrel mutatták be a fronton
látható borzalmakat, de szinte mindig kompromisszumot kötnek, nincs meg a
keménység és az őszinteség az alkotásaiknál. A Harag azonban mer lépni és a
lehető legerőteljesebb módon szembesíti a nézőt az emberi kegyetlenséggel. Nincs
szépelgés, nincs kímélet, a megtört, brutális humán természet dühöng. Ehhez
mérten a filmhez kell gyomor, mert a harcok véresek és feszültek. Ezen felül a
tankcsaták is tökéletesek. Aprólékosan kivitelezett, izgalmas ütközeteket
látunk, amik közben mi is a legénységgel együtt izzadunk a szűk tankban és az
életünkért imádkozunk. Ez a fajta addiktivitás, pedig olyan atmoszférát kreál,
ami a látott borzalmak ellenére is szórakoztatóvá teszi a Haragot. A mindent
átható mocsok, sár és a vele keveredő vér és félelem átadja az igazi háborús
hangulatot. Karaktereink közül Normant és Dont érdemes kiemelni. A fiatal,
tapasztalatlan legény és a sokat megélt vén róka, akik egyszerre szeretik és
gyűlölik egymást. Kettejük kapcsolata nincs túl mélyen kibontva, de pont
annyira látunk bele a lelkükbe, amennyire szükséges. A Haragnak nem egy ember
vagy egy tank a főszereplője, hanem maga a háború.
Ayer sokáig nagyon szépen
mozgatja a szálakat, de végére sajnos nem tudja elkerülni a szokásos hősi
pátoszt, ráadásul egy teljesen valótlan és oda nem illő dologgal ad feloldozást
Norman-nek.
Brad Pitt rutinból hozza a
karakterét, Logan Lerman ártatlankodik, majd megváltozik, de a többiek is jók
és még Shia LaBeouf sem zavart sok vizet.
Az epilógusért egy kicsit kár
volt, de összességében elégedettek lehetünk, hiszen műfajt nem újít, de egy
kicsit más aspektusát mutatta meg Ayer a háborús filmeknek. A csaták
látványosak, izgalmasak és remekül koreografáltak, a hangulat erőtejesebb nem
is lehetne, valamint a brutalitást is kellő realizmussal adja vissza a
cselekmény. A Harag egy sokat megélt és közel sem tökéletes harci gépezet, ami
a hibái ellenére is olajazottan működik.
Összegzés:
Színészek: 10/7,5
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 77%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése