2014. október 22., szerda

Alien: Isolation teszt



Alien: Isolation


Valahogy nem igazán mozgat az elmúlt pár évben a játékpiac. Persze vannak marha jó programok, de megvagyok nélkülük. Az Alien: Isolationt viszont rohadtul vártam. Már amikor az AvP játékokkal nyomtam, rengetegszer feltettem a kérdést: mi a francért nem csinálnak egy igazi Alien túlélőhorrort? Imáim meghallgattattak, az eredmény azonban felemás.

Mesélj, ez tök érdekes!
A sztori szerint mi vagyunk a filmekből ismert Ripley lánya, Amanda, akinek lehetősége nyílik rá, hogy megkeresse rég eltűnt anyját. Csatlakozunk egy maroknyi legénységhez és a Sevastopol űrbázis felé vesszük az irány. Kezdetben minden jól alakul, de ahogy az lenni szokott, az állomáson fellázadt szintetikusok, összeesküvések és persze az a bizonyos lény vár minket. Mivel ezúttal nem mehetünk át agyatlan kaszálás üzemmódba, a lopakodásra kell támaszkodnunk. Fegyvereink lesznek, de az Alien megölhetetlen, úgyhogy a legjobb barátunk nem a shotgun, hanem a mozgásérzékelő lesz. 


Retró rulez!
A játék egyik legnagyobb erénye, hogy visszahozza a 79-es eredeti mozi hangulatát. A díszletek zseniálisak, a kapcsolók, a számítógépek, az űrállomás beltere, olyan atmoszférát adnak az egész játéknak, hogy tényleg hús-vér szereplőnek érezzük magunkat, akik ott vannak az Alien univerzumban. A felvezetés viszonylag hosszú, elég sokat kell várni, mire találkozunk az első idegennel, onnantól kezdve azonban nincs megállás. Folyamatos bujkálásra vagyunk kényszerítve, a feszültség tapintható és fullasztó a kiszolgáltatottság érzése. Tényleg felfogjuk, milyen rettegni a tökéletes gyilkológéptől, aki minden sarkon leshet rád. A készítők szerencsére érezték, hogy az ember idegei ezt huzamosabb ideig nem bírják, így a cselekményt változatosabbá tették több elemmel is. Akadnak olyan periódusok, amikor az űrben mászkálhatunk, de az Alien után már az is megváltás, ha emberek, vagy szintetikusok ellen kell harcolni, őket legalább meg lehet ölni. Szintén piros pont jár a filmes utalásokért, amikor pedig Marlow bőrébe bújva kutatjuk az ismeretlent, az külön élményszámba megy. 


Hack-nyit-ránt-kipufog
Az előrejutás érdekében rengeteget kell majd ügyködni különböző dolgokkal. Ajtókat feltörni, generátorokat újraindítani, kapcsolókat nyomkodni, karokat húzogatni. Ez kezdetben működik, de egy idő után piszok idegesítővé válik. Írok egy példát. Megyek az ajtó felé, nyomomban az Alien. Az ajtó nyitva van, de amikor épp kinyílna, lekapcsol az áram, én pedig mehetek vissza a pályarész elejére újraindítani a generátort. Ez pedig egy szörnnyel a seggedben félóránként ismétlődve roppant idegőrlő. Ezzel pedig meg is érkeztünk a játék legnagyobb hibájához. Az Alien: Isolation túl hosszú! Nagyjából 10 órát vesz igénybe a végigjátszás, de ez egy ilyen stílusú játéknál nagyon sok. Hiába vannak változatos részek, hiába kapunk szusszanásnyi szüneteket, a végére átmegy egy rage-game szintű agymenésbe az egész. A játékosnak elege van, hogy kettesével rontanak rá az arctámadók és az Alienek, ha pedig nincs kéznél lángszóró, akkor pápá, kezdheted az utolsó checkpointtól. Nem egyszer besokalltam és hagytam a francba az egészet. Bosszantó, hogy a készítőknek nem esett le, hogy ez így a végére már egyáltalán nem lesz feszült, csak túl akarunk lenni rajta, mert idegesítő! 


Dögölj már meg rohadék!  
Szintén nem épp a leglogikusabb dolog, hogy az Alien elpusztíthatatlan. Illetve ezzel semmi gond nincs, de akkor a játék ne adjon bombákat, lőfegyvereket és lángszórót a kezünkbe! Nyilván a szörny fél a tűztől, így ha megpörköljük, akkor elfut. Ennyi előnyünk van. De volt rá példa, hogy pofán lőttem shotgun barátommal és magasról tett rá. Nekem rohant és megölt. Mi ez már? Igenis legyen eredménye, ha már egyszer ennyit szop a játékos ezekkel a dolgokkal! Ha pedig lángszóróval 10 másodpercen keresztül kaszálom, akkor ne fusson, hanem égjen el, úgyis van még lény ezen az űrállomáson. 


Summa
Rengeteg jó dolog, ötlet és változatos elem van az Alien: Isolationben. A grafika korrekt, a célnak tökéletesen megfelel, de egy résznél sem fogjuk eldobni a hajunkat, hogy ez mennyire gyönyörű. A feszültség kezdetben brutálisan erős atmoszférát ad a játéknak. Félni nem a ránk törő jumpscare-ektől fogunk, hanem attól a ténytől, hogy soha nem vagyunk biztonságban! Egy túlélőhorror pedig erről szól. Csak az a kár, hogy a készítők túlságosan sokat akartak markolni, ez pedig csúnyán a visszájára fordult. Bőven elég lett volna 5-6 órányi játékmenet, hogy végig a kezdeti nyomasztás uralja a programot. Nagyon sajnálom, mert új klasszikus születhetett volna, így azonban csak egy korrekt tisztelgés az Alien előtt, ami egy idő után már csak a monoton és idegesítő menekülésről szól.

Összegzés:

Grafika: 10/7
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/6,5

Végítélet: 71%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése