2013. április 13., szombat

Feledés (Oblivion) kritika



Feledés



(Oblivion)



A Tron: Örökség rendezője, Joseph Kosinski ezúttal sem váltott műfajt, mindössze mélyebbre akart menni. Egy összetettebb, filozofálósabb sci-fit szeretett volna tető alá hozni, és noha senki ne számítson egy új Űrodüsszeiára, a Feledés azért így is több egy átlagos moziélménynél. 


Egy idegen faj (Dögevők) megtámadta az emberiséget, ami a szülőbolygónk kárára ment. A Föld lényegében lakhatatlanná vált, a túlélők egy űrbázison élnek és új otthont keresnek, ahova letelepedhetnek. Jack és Victoria azonban a Földön maradt, hogy hatalmas gépek segítségével kiszivattyúzzák az óceán vizét. A Dögevők viszont portyáznak, megállításukra a Drón nevű gépek szolgálnak. A gép azonban könnyen elromlik, ezeket pedig Jacknek kell megjavítani. A szürke hétköznapok akkor borulnak fel, amikor egy űrkapszulában egy titokzatos nő ér földet. 


A Feledés első periódusa nem sieti el a dolgokat. Megismerjük a két főszereplő mindennapjait, kapunk némi jellemrajzot és posztapok világképet. Kissé repetitív, de nézhető, elsősorban a döbbenetesen szép tájképek és a remek operatőri munka miatt. Aztán elkezd pörögni a cselekmény: tipikusan olyan film a Feledés, ami kezdetben csak sejtet, később pedig információk zuhatagát zúdítja a nézőre, így kerülve közelebb a megoldáshoz. 
Aki akciófilmre számít az viszont csalódni fog! Nincs sok zúzda, ami van az viszont üt. Az üldözős jelenet pedig úgy zseniális ahogy van. Erre rátesz egy lapáttal a Drónok iszonyatosan király hangja, ami apróság, de ezeken nagyon sok múlik a végén!
A cselekmény végéhez közeledve előjönnek a gondolkodásra sarkalló fordulatok. Ezek közt akad kifejezetten ötletes, és konkrét nyúlás klasszikus sci-fiből is. Ez utóbbi nem akkora probléma, csak kissé súlytalanra sikeredett. Mint említettem a Feledés igyekszik többet adni egyszerű moziélménynél és gondolkodásra sarkallni, ami részben be is jön neki. Azért csak részben, mert ha tüzetesebben is megvizsgáljuk a miérteket-hogyanokat könnyen fedezhetünk fel sok összeszedetlen hibát és meg nem magyarázott dolgot. Persze kell egyfajta titokzatosság az összképbe, de engem kicsit zavart a meg nem válaszolt kérdések száma. A másik zavaró körülmény a szerelmi szál. Lényegében az egész film erre épül, mégsincs akkora tere, ellenben egy-egy jelenetben kifejezetten sok az ömlengés. A befejezés kedvesen giccses, de ez már nem osztott vagy szorzott.


Tom Cruise nem a szívem csücske, de nem okozott csalódást, hozza amit a karaktere megkíván. Színészileg Andrea Riseborough nyújtja a legjobb teljesítményt, ő hozza a legtöbb érzelmet. Olga Kurylenko és Morgan Freeman szépen statisztáltak, fontos szerepet játszanak a történetben, de sok vizet nem zavarnak.


A Feledés nem mindennapi élményt kínál, ellenben nem mindig a legszórakoztatóbb, de megéri megnézni. A sztori ötletes, a látvány csodás, a hangok és a zene kiváló. A filmnek mégis sok hibája van, ez vitán felül áll. Rengeteg helyen bele lehet kötni és egy kicsit talán hosszabb is a kelleténél, mégis becsülendő, hogy nem agyatlan látványorgia lett belőle, hanem próbálkozik a klasszikus sci-fi megidézésével. Hogy ez mennyire jött be, mindenki döntse el maga, én élveztem az utazást. 

Összegzés:

Színészek: 10/6,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7

Végítélet: 72%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése