Melankólia
(Melancholia)
Lars
von Trier elég ellentmondásos személyiség. Mostanában inkább a
„nácizós” nyilatkozatával botránkoztatta meg a népet, mintsem új
filmjével. Ennek ellenére bizton állíthatjuk, hogy lehet szeretni,
utálni, de kivételes egyénisége ő a mai filmművészetnek. Ezt a
Melankóliával is bizonyította.
Történetünk
két lánytestvérről szól, Justine-ról és Claire-ről. Ez előbbi
esküvőjébe nyerünk bepillantást, ami nem éppen jól sül el. Justine
szókimondó, életvidám lány, ám hajlamos a depresszióra, az esküvő pedig
ki is hozza belőle ezt az állapotot. Claire rendmániás, precíz, kissé
földhözragadt, de mindene a család. Az esküvő után egy fontos
csillagászati esemény tanúi lehetnek hőseink. Ez a Melankólia. Konkrétan
egy kisbolygó halad el a Föld mellett. Vagy mégsem csak elhalad, hanem
belecsapódik, ami a világ végét jelenti.

A történet elsőre érdekesen hathat és lényegében az is. Miként kapcsolódhat egybe két testvér viszonya a világvégével?
Erre számos teóriát lehet gyártani, előjönnek von Trier megszokott
szimbólumai, de a lényeg mégis leszűrhető. Az első szűk 10 percben az
Antikrisztus felvezetéséhez hasonlóan gyönyörűen fényképezett és lelassított eseménysort kapunk, ami kvázi summázza a filmet.
Nem feltétlenül elengedhetetlen, de kifejezetten hatásos elem volt. A
cselekmény két részre van vágva. Az első Justine, a másik Claire
története. Előbbi a konkrét esküvőt meséli el, Justine depresszióba
zuhanását, világszemléletét, míg utóbbi bemutatja a visszafogott
Claire-t és szemlélteti a várakozást az apokalipszisre. Mindkét szálnak
megvan a maga erőssége, gyengesége. Justine sztorija jóval karakánabb, eseménydúsabb, ellenben Claire-é lassabb, komótosabb, mégis feszült.
Kézenfekvő, hogy a film kétszereplős, mégis számos érdekes karakter
tűnik fel: a mogorva, kimért, magának való anya, a szórakozott, kissé
elzüllött apa, garasoskodó, képmutató férj vagy épp a munkamániás
hataloméhes nagypolgár főnök. Nem zavarnak sok vizet, de tökéletesen
szimbolizálják a társadalmi rétegeket, az emberek sokszínűségét,
egyszóval a világot. Azt a világot, ami épp pusztulni készül.
Von
Trier saját magának készítette ezt a filmet, amolyan terápiaként,
akárcsak az Antikrisztust. A főszereplők jellemei is leginkább a rendező
kétfajta személyiségét jelképezik, illetve ezek találkozását,
ütközését. Az Antikrisztussal kihozta magából a feszültséget,
brutalitást, dühöt, így aki vérre szomjazik súlyosan csalódni fog.
A Melankólia inkább magát a címben szereplő állapotot, az azzal való
harcot, esetleges megbékélést hivatott bemutatni. Aki ismeri von Triert,
tudja, hogy nem egy szélsebesen pörgő mozira váltott jegyet. A tempó
komótos, de közel sem unalmas, az események olyan intenzitásban követik
egymást, ahogy a cselekmény megköveteli. Konkrét hibát nem rovok fel a
filmnek, de szőrszálhasogatásként belemehetnénk a csillagászati
mélységekbe, mégis felesleges lenne. Az egész folyamat tökéletesen illik
a közegbe, kár belekötni.
A
fényképezés most is gyönyörű, a szenzációsan kinéző prológusról nem is
beszélve. Az egész képi világ előtt le a kalappal, amit csak tetéz a
film közben szóló Wagner (Trisztán és Izolda). A zárás pedig megkoronázza az egész addig látottakat és garantálja, hogy jódarabig bambán nézzünk ki a buksinkból.

Kristen Dunst
magasan élete alakítását nyújtja, határozott és zseniálisan elmélyül
karakterében. Charlotte Gainsbourg szintén remekel, sokszínűségét
mutatja, hogy egy jóval visszafogottabb jellemet formál meg, mint az
Antikrisztusban. Kiefer Sutherland furcsa volt ebben a szerepben, de jó
volt látni a 24-en kívül. A többiek közül felesleges bárkit kiemelni,
egyaránt kifogástalan munkát végeztek.
Lars
Von Trier önterápiájának második felvonása jóval visszafogottabb
elődjénél, ami nem feltétlenül vált kárára. Zseniálisan prezentálja az
eltérő jellemeket, számos szimbólumot vonultat fel és úgy csinál egy fantasztikus hangulatú világvége filmet, hogy nem von be semmiféle túldramatizált nyugati eszközt,
kvázi nem az apokalipszisen van a hangsúly. Nem garantálom, hogy
mindenkinek tetszeni fog, sőt a rendező rajongói sem biztos, hogy
szeretni fogják, de szerintem nemcsak az Antikrisztusnál jobb, hanem Von
Trier legjobbjai közt is a helye. Azt viszont megjegyezném, hogy
megtekintés után könnyen kerülhetünk a címben szereplő állapotba.
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése