2015. július 29., szerda

Wayward Pines első évad - Kritika



Wayward Pines 1. évad


Ezt a sorozatot úgy harangozták be, mint a Twin Peaks kistestvérét, úgyhogy egyből ráugrottam. Kezdetben tényleg nagy volt az áthallás, aztán minden megváltozott és azt kell mondjam, hogy nem a jó irányba. Vágjunk bele mit adott a 10 részes első szezon.

A történet szerint Ethan Burke különleges ügynököt a szóban forgó kisvárosba küldik, hogy keresse meg két eltűnt kollégáját. Hősünk azonban balesetet szenved és az idilli hely fogságába kerül, ahol mindenki nagyon kedves, viszont a várost egy hatalmas elektromos kerítés veszi körül és senkit nem engednek azon kilépni. Burke nyomozni kezd, aggódó családja pedig megelégeli a várakozást és a keresésére indul. 


Az M. Night Shyamalan által rendezett pilot egyből megfogott a szuper, misztikus hangulatával, a feszültséggel és persze a folyamatos ködösítéssel, kvázi fogalmunk sem volt róla mi ez az egész. Ez négy epizódon keresztül tartott, s bár egy kicsit kezdett izzadtságszagú lenni, mégis működött. Élmény volt nézni, ahogy Ethan próbál kijutni, közben pedig fenntartja a látszatát annak, hogy kezd beilleszkedni. Ez rendre elképesztő feszült jelenetekhez vezetett, az izgalom pedig garantált volt. Aztán az évad felénél érkezett a mindent felborító csavar, ami első látásra egész ötletesnek tűnt, de ha jobban belegondolunk, erősen visszarepíti a sorozatot a B-kategóriába. A misztikus krimi helyét egy bizarr sci-fi túlélő horror veszi át, ami nem jó csere, de szerencsére az izgalom megmaradt. Ez pedig a sorozat talán legnagyobb erénye is. Hiába van tele egyre nagyobb lyukakkal a cselekmény, a tempó remek és képes fenntartani a figyelmet, szórakoztat és a feszültséget is szinten tartja. Nincs felesleges időhúzás, vagy ha akad is néhány lagymatagabb epizód, azt nem lehet felróni neki, hogy unalmas lenne, és sokat beszélne mellé.

Hibák azonban vannak dögivel. A kvázi műfajváltás hatalmas újdonság volt és bizony az állunkat kereshettük a padlón, de abszolút nincs logikusan felépítve a történet váza. Hiába derülnek ki dolgok, még így is töménytelen mennyiségű megválaszolatlan kérdés van, és noha az alkotók igyekeznek összerakni a kirakós darabkáit, ez nem mindig sikerül és a cselekmény szétesik. Nem is beszélve bizonyos karakterek pálfordulásairól, vagy éppen hirtelen felbukkanásairól. Az évadzáróban ütközött ez leginkább ki, ami megint csak marha izgalmas lett, de annyi ésszerűtlen és illogikus döntést láttunk benne, hogy az már fájt. A befejezés aztán szépen felrúgta az eddigieket és még csavart egyet az összképen, ismét sok kérdést vetve föl, de ez a fajta zárás nekem speciel bejött, még ha össze is van lopkodva innen-onnan. 

A Wayward Pines-t eredetileg egy egyévados mini-sorozatnak szerették volna, de a pozitív nézettségi ráta miatt komolyan fenn áll a folytatás lehetősége. Az évadzáró fényében ez egy teljesen más felütésű dolog lenne, más célközönséggel, s bár félve, de kíváncsi lennék rá, mit tudnak kihozni belőle.
Színészi fronton rendben voltunk. Matt Dillon hozta a kötelezőt, Toby Jones szintén, Melissa Leo talán a legjobb alakítást nyújtotta, de a többiek is tették, amit kell, még ha itt-ott döcögősebben is.


A Wayward Pines furcsa sorozat, ami egyáltalán nem egyedi, rengeteg helyről lopkod és nem is mindig a legjobb eszközökkel. Mindemellett a logikai felépítése sem túl acélos, a cselekményben pedig akkora lyukak vannak, mint egy ház. Mégis van egy érdekes alapfelütése, morális döntésekre késztet, a hangulata pedig remek. A folyamatosan pumpált feszültség és az izgalmas epizódok így szerencsére nézetik magukat. Szuperül indult, középszerbe fulladt évadon vagyunk tehát túl, az pedig már csak a csatornán múlik, hogy lesz-e a folytatás. A zárás alapján ez könnyen elképzelhető. 10/7

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése