2014. április 30., szerda

Borgman kritika

Borgman


Nem is olyan rég emlegettem, hogy a home-invasion filmek eléggé elszaporodtak az elmúlt években. Amerikából érkezett a Bűn éjszakája (és annak folytatása), a Hívatlanok, a You’re next és a Collector. A spanyolok a Kidnappeddel sokkoltak, a franciák a Betolakodót és az Ilst szállították ezen a fronton. Hollandia pedig úgy gondolta magasról tesz a zsánerre és elkészíti sajátos home-invasion agymenését!


Néhány ember üldöz egy csavargót, aki a föld alatt él. A férfinak sikerül megmenekülnie és becsönget egy házba, mondván szeretne megfürdeni. Elhajtják, de ő a következő házba is becsönget. Itt egy veréssel lesz gazdagabb, de a ház asszonya megsajnálja, befogadja és ápolja a férfit. A csavargó Borgman névre hallgat és nem az, akinek látszik. Ördögi játékot kezd el játszani újdonsült gazdag ismerőseivel!


A Borgmant egy fent nem említett filmhez tudnám leginkább hasonlítani. Ez nem más, mint Haneke Furcsa játéka, s bár az a film jóval nyersebb és kegyetlenebb, holland vetélytársa sem panaszkodhat, ha bizarr jelenetekről van szó. Aki egy kommersz, szimpla thrillerre számít csalódni, sőt őrjöngeni fog, a Borgman groteszk, sötét és nem ad mindenre választ, ha úgy tetszik művészfilm. Ezt a jelzőt azért sütöm rá, mert bizony találkozunk olyan jelenetekkel, amik egy kicsit túlmisztifikáltak, erősen szimbolikusak vagy épp teljesen nem oda valók (pl: balett előadás). 

Az összkép mégis piszkosul erős, a címszereplő megjelenése, viselkedése, egyszerűen annyira nyomasztó, hogy szabályosan nem is tűnik fel, hogy úgy közlekedik egy számára elvileg idegen házban, mintha kvázi ott élne. Szintén érdekes, ahogy végigkövetjük a cselekményt és konstatáljuk, hogy emészti fel Borgman (és később a társai) a komplett családot. Konfliktusokat szítanak, valami furcsa löttyel itatják a gyerekeket, aminek hatására katatón állapotba kerülnek. Aztán ott van a ház urának megjelölése és persze a rituálé, aminek során Borgman a nő álmait befolyásolja.

Itt pedig megjelennek azok a dolgok, amikre adott esetben hibaként hivatkozhatunk, válaszok ugyanis nincsenek. Kicsoda Borgman? Kik a társai? Miért csinálják ezt? Mit használnak annak érdekében, hogy sikeresek legyenek? Fogalmunk nincs, lehet egy szekta, vagy akár maga a gonosz, a büntetés manifesztuma. Ennek persze szintén szimbolikus jelentősége van, de erre enged következtetni az a tény, amikor a nő ecseteli a férjének, hogy a gazdagságért bűnhődni kell. A címszereplő pedig a föld alól, a mocsokból érkezett, mondhatni az ördög egyfajta reinkarnációjaként (szintén ide vág, hogy az elején az üldözői közt egy pap is szerepelt). Zárásként pedig szintén nem kapunk magvas útravalót, egyszerűen csak tisztában vagyunk vele, hogy a gonosz terjed megállíthatatlanul, nemtől és kortól függetlenül.


A színészek remek munkát végeztek, de egyértelműen a főszereplő Jan Bijvoet emelkedik ki a legjobban közülük. Tény, hogy megvan hozzá a fizimiskája, de játéka is magával ragadó.


A lassú történetvezetés, a szimbólumok és a sok felgyülemlett kérdés biztos sokaknál taszítóan fog hatni, ha a Borgman megnézésére kerül sor. Én sem élveztem minden percét, volt, hogy vakartam a fejem, mégis egy igazi különleges élménnyel lettem gazdagabb. A Borgman nyomasztó, kemény és lelkileg leterhelő film, holott nincs olyan mértékű tobzódás az erőszakban, mint mondjuk a Furcsa játéknál. Erre viszont nincs is szüksége, szimplán a hangulatával kizsigereli az embert. Most pedig azt hiszem megyek, és gondosan bezárom a lakásajtót!

Összegzés:

Színészek: 10/7,5
Zene: 10/6,5
Kategórián belül: 10/7


Végítélet: 70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése