2015. március 15., vasárnap

Chappie kritika



Chappie


Neill Blomkamp a modern sci-fi legnagyobb reménységének számított a kiváló District 9 után. Kár, hogy a csak erős közepesre sikerült Elysium már nem hozta a várt színvonalat és első látásra a Chappie sem tűnt többnek egy Robotzsaruval kevert Rövidzárlat klónnál. 


Deon robotrendőröket tervez a rendőrség számára, amik tökéletesen is működnek, ám tovább szeretné fejleszteni a projektjét. Megalkotja az első, valódi mesterséges intelligenciával ellátott robotot, ám a helyi gengszterek elrabolják mindkettejüket. A Chappie névre hallgató robot azonban életre kel, önálló tudattal rendelkezik és rendkívül gyorsan tanul. 


A Chappie egy kommersz akció, sci-fi-hez képest kifejezetten furcsára sikeredett. A cselekmény számos sebből vérzik, sok dolgot csak felszínesen érint és a negatív karakter is annyira pocsékul van megírva, mintha egy zs-kategóriás TV-filmből lépett volna elő. A „gettó-gengszterek” szintén elképesztően kínosak, de ez sokkal inkább egy tudatos fricska rájuk nézve, mintsem vétlen hiba. A felvezetés kifejezetten gyors, megismerjük a főhősöket, a rablókat, de amint megszületik a címszereplő, onnantól kezdve egyértelműen uralja a filmet. Jöjjön tehát a lényeg: maga Chappie. 

Blomkamp filmje a nem kevés hibája ellenére azért jó, mert többrétegű társadalomkritikát és jövőképet vázol elénk. Szenzációs például, ahogy végigkövetjük a gép fejlődési stádiumait. Az „újszülött” Chappie-t, ahogy megtanul beszélni, kialakul a stílusa és az érzelmi kötelékek. Ezt szuper élmény látni, a sorok közt pedig bizony ott lapul a szülői felelősség. A robot kvázi szülei az őt elrabló gengszterek, Yolandi és Ninja. S míg a nő mesél neki, játszik vele és ölelgeti, addig a férfi erőszakra, keménységre tanítja, hisz csak így lehet túlélni a nagyvilágban. Ez egy remek kis odaszúrás a modern generációnak és a nevelés eldeformálódásának. Aztán itt van még a mesterséges intelligencia kérdése, azaz mi lesz, ha egy robot, ténylegesen elkezd gondolkodni? Erre természetesen konkrét választ nem kapunk, de Blomkamp elég merészen zárja le művét, ami egy kissé sötét és groteszk jövőképet tár elénk. 


A színészek rendben vannak, noha a robotot játszó Sharlto Copley a legjobb, akit emberi formában nem is látunk. A Die Antwoord tagok egész korrektek, mondjuk az egész filmet felfoghatjuk egy hatalmas reklámnak feléjük, de ez legyen a legnagyobb baj. 


A Chappie-t nem sokan fogják szeretni, ugyanis nem nyomja le a torkunkon a sablonokat és logikailag sem épp a legösszetettebb. A mondanivalója bár közhelyekből táplálkozik, roppant aktuális problémákat tár elénk pont úgy, hogy csak az értse, aki akarja. Blomkamp tehát megosztó filmet rendezett, engem viszont sikerült megfognia. A hibái ellenére is látványos, szórakoztató, kellően merész és bizony van benne tartalom. A kérdés már csak az, hogy van-e remény egy olyan világban, ahol egy robot tanítja az embert, emberségre? 

Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/7,5

Végítélet: 74%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése