Snowpiercer
Bong Joon-ho neve leginkább az
ázsiai filmek kedvelőinek lehet ismerős. A koreai rendező legnépszerűbb műve
egyértelműen A gazdatest, de kár lenne elmenni a zseniális A halál jele és a
Madeo mellett. Ez a fiatalember tud valamit, ezt pedig első angol nyelvű filmjével
is bizonyította, ahol rögtön ítéletet mondott az emberi faj felett!
2014-ben az emberiség küzd a
globális felmelegedés ellen és egy olyan anyaggal permetezik le a komplett
bolygót, aminek hatására lehűl a hőmérséklet. Ez azonban drasztikus
állapotokhoz vezet, aminek következtében a természet kvázi felmondja a
szolgálatot és beköszönt egy új jégkorszak. Az emberiség java kihal, maroknyi
túlélőink egy örökmozgó vonaton találnak menedéket, melyet egy Wilford nevű
ember álmodott meg. A szerelvény vagonokra különül, melyet gazdagokra és
szegényekre osztanak fel. A mocsokban és éhínségben sínylődők azonban változást
akarnak ezért lázadást szítanak!
A Snowpiercer úgy indul, ahogy a
legtöbb poszt-apokaliptikus vagy utópisztikus mű. Az elnyomottak sorsát követjük
az igazságtalanság univerzumában, de Bong nagyon hamar biztosít minket, hogy
ezen a vonaton egy igazi őrült utazásnak leszünk tanúi! A film világáról annyit
tudunk meg amennyit kell, a túlélés törvénye érvényesül, mi pedig szeretnénk,
ha szerencsétlen csóró utazóknak is kijusson a jóból. A lázadás kitör és
kezdetét veszi harc.
Ahogy haladunk előre a vagonokban úgy ad egyre komplexebb
képet a Snowpiercer arról, hogy milyen utópiát épített fel Wilfred. Itt meg
kell jegyeznem a kapcsolatot a film és a Bioshock című számítógépes játék
között. Ott egy Andrew Ryan nevű fazon épített egy víz alatti várost, elzárva
magát és kis társadalmát a romlott külvilágtól. Wilfred vonata pedig kísértetiesen
hasonlít az ott látottakra, ez azonban nem hat másolásnak, sőt inkább hatalmasat
dob az összképen. Hangulatában megvan az a groteszk, mégis reális alap, ami
végtelenül különlegessé teszi. Az állomások iszonyú változatosak és kreatívak.
A legzseniálisabb (és legbetegebb) egyértelműen a diákok vagonja, ahol az
agymosott apróságok ódákat zengnek az imádott mozdonyvezetőről!
Karaktereink kezdetben kissé
felszínesnek hathatnak, idővel azonban mindenkiről lehull a lepel és
megismerjük igazi mivoltukat. Ki kell emelnem, hogy a Snowpiercer bár nem
mindig választja a leglogikusabb utat és a szereplők egyes döntései erősen
megkérdőjelezhetők, még sincsenek felesleges tiszteletkörök és tabuk. Fő
karaktereket nyírnak ki gondolkodás és mindennemű hősködés nélkül, amit a
hollywoodi filmek legjava meg sem mer lépni. Ez a fajta merészség viszont
piszok jól áll Bong művének. A zárás aztán hoz egy megkérdőjelezhető, de
törvényszerű fordulatot, aminek következtében az emberiség sorsa már nem a
saját kezében van. Bong pedig ehhez is elég tökös volt!
Chris Evans, Tilda Swinton, Jamie
Bell, John Hurt, Octavia Spencer, Ed Harris. Emelem a kalapom előttük, hiszen
egy olyan kockázatos kísérleti filmhez adták a nevüket, melyről tudták, hogy
nem lesz nagy siker az államokban. Mindazonáltal kiválóan is alakítanak, főleg
Swinton, de tőle ezt már megszokhattuk!
A Snowpiercer nem tökéletes,
vannak hibái, olykor nehéz komolyan venni még a témája ellenére is, de ezek a gikszerek
nem rontanak annyit az összképen, hogy a film ne legyen élvezetes. A látvány
nem szép, de nekem kimondottan tetszett a rajzfilmes képi világ! A két órás
játékidő ellenére a cselekmény pörög, itt-ott leül, de végig fenntartja a
figyelmet. Bong tökössége és egyedi látásmódja pedig akkora pluszt ad ennek a
groteszk vonatútnak, hogy annak is ki kell próbálnia, aki ódzkodik a
tömegközlekedéstől!
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 78%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése