2013. október 14., hétfő

Gravitáció (Gravity) kritika



Gravitáció



Alfonso Cuarón mindig is híres volt kísérletező kedvéről és egyedi stílusáról. Legtöbben a Harry Potter 3. része miatt ismerhetik, esetleg még a kiváló Ember gyermeke ugorhat be, ha a rendező munkásságát nézzük. Ezúttal ez a mexikói direktor kellett ahhoz, hogy ismét felcsillanjon a remény: van még kreativitás Hollywoodban!


Ryan Stone és Matt Kowalski a Hubble űrteleszkópot javítják, amikor azt a hírt kapják, hogy egy orosz műholdat rakétatalálat ért. Ez azért fontos, mert a törmelékek az ő tartózkodási helyük felé tartanak. A katasztrófa megtörténik, hőseink pedig az életükért kénytelenek küzdeni a végtelen űr sötétjében.


Rögtön az elején térjünk rá az összehasonlítgatásra. Rengetegen mérik a Gravitációt az Avatarhoz, mondván mindkettő elképesztően látványos. Ezt szerintem hanyagoljuk! Az Avatar egy fantáziavilágot kreált, olyan színeket használva, mintha begombáztunk volna. Ezzel szemben a Gravitáció vizuálisan sokkal életszerűbb, egyáltalán nem elnagyolt, azt hiszem a természetes rá a legkifejezőbb szó. Épp ezért teljesen felesleges összehasonlítani a két művet!

No, de térjünk rá a filmre. A történet semmi egetverőt nem tartalmaz, adott az alapszituáció, amit hőseinknek meg kell oldani! Pontosabban hősünknek, hisz ez itt inkább Stone kálváriáját meséli el, Matt inkább csak asszisztál. Ez utóbbi a macsó, a menő asztronauta, aki fárasztó történeteivel traktálja az expedíció tagjait, mégis nagy segítség az úton. Stone orvos, akinek különös motivációja van, semmi extrára nem kell gondolni, de dramaturgiailag abszolút találó. A Gravitáció több okból is kiemelkedő mozi. Először is hány olyan kamaradrámáról tudunk, ami egyben szuperprodukció is? Ugye, hogy nem sokról! Ez pedig nem az egyetlen ellentmondás Cuarón művével kapcsolatban. A másik szintén érdekes dolog, miszerint ez egy borzasztóan klausztrofób alkotás, holott végig a végtelen űrben vagyunk! A végtelen azonban borzasztó félelmetes, sötét és nyomasztó tud lenni! A Gravitáció szűk másfél órát ölel fel, de minden perce élmény. Cuarón mesterien adagolja a feszültséget, mindig akkor és úgy hozza az izgalmakat, hogy az időzítés tökéletes legyen. A feszültség rengeteg jelenetben jelen van, a környezet ezt pluszban fokozza, egyszerűen briliáns, ahogy játszanak a néző érzelmeivel és idegeivel! 

Lássuk a sokat emlegetett technikai részleget. A látvány lehengerlő! Egy percre sem éreztem, hogy én egy moziteremben vagyok, az űrben voltam és Stone-t figyeltem! Emmanuel Lubezki operatőri munkája olyan szinten zseniális, hogy arra nincsenek szavak! Kamerája úgy siklik az űrben, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne. Csípőből Oscart érdemel! A Gravitáció sikerrel törekszik realizmusra, többek közt az űrben sincs hang, de ezt a csodás zene teljes mértékben kompenzálja. Egyedül a végén volt nekem kissé teátrális.


Sandra Bullock nem a szívem csücske, ezt sokan tudják! Sőt ki nem állhatom ezt a nőt, de ez volt az első filmje, amiben egy szemernyi ellenszenvet sem éreztem iránta. Remekül alakít, elviszi a hátán a filmet, de azért nagyon kell mellé egy rutinos és szokás szerint király George Clooney!


Alfonso Cuarón megcsinálta! Egy olyan sci-fi csodát adott nekünk, ami bár nem a történetével kápráztat el, így is messze felülmúlja a látványfilmek legjavát. Jelesre vizsgázik nyomasztásból, izgalomból, remekül működik kamaradrámaként és blockbusterként is. Ügyesen mozog a realitás talaján, természetes, friss és csodás látvánnyal operál. Ezen felül tanmesét ad kitartásról, élni akarásról és hitről (nem vallásról), valamint olyan élményt ad, amit nem lehet átélni egy képernyő, vagy TV előtt. Ezt látni kell, méghozzá a nagyvásznon. Köszönjük az űrsétát Mr Cuarón!


Összegzés:

Színészek: 10/8,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/10

Végítélet: 88%  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése