2013. szeptember 22., vasárnap

A nyár királyai kritika



A nyár királyai



Na kérem, az elmúlt néhány évben visszatért egy régi ismerős filmes műfaj: a felnőtté válást boncolgató gyerekfilmek. Gondoljunk csak a Super 8-ra, a Holdfény Királyságra vagy a Mudra. A téma remek, sokféleképp körüljárható, csak az a kérdés, hogy nem túl elcsépelt-e ez már? Nos, A nyár királyainak erre egy határozott nem a válasza!


Joe és Patrick a legjobb barátok. Előbbit az apja neveli, aki finoman szólva sem jó arc. Akaratos, önfejű, rasszista és így tovább. Patrick szülei iszonyú konzervatívak, idegesítőek, ráadásul azt hiszik mindez jó nevelési módszer. A két 15 éves srác megelégeli az otthoni életet és megszöknek a közeli erdőbe. Hozzájuk csapódik a fura ám barátságos Biaggio és együtt felépítenek maguknak egy új, szabadabb életet. Otthon persze a szülők elkezdenek aggódni!


A téma sokrétű, alapjai természetesen a kamaszkori lázadás, a felnőtté váláshoz vezető út, a tomboló hormonok és a naiv gyerekkori fantázia. Ehhez mérten a film itt-ott túloz nem is keveset, gondoljunk csak a szülők viselkedésére. A tipikus kamaszkori sulis sztereotípiákat sem ússzuk meg, de mivel a cselekmény nyáron játszódik, így ebből szerencsére vajmi keveset tapasztalunk. Karaktereink jó arcok, lehetetlen nem szeretni őket, bármennyire is nem hibátlanok. Joe több dologban hasonlít az apjára, mint hinné, ezt pedig egy zseniális jelenetben a tudtunkra is adják, ha addig nem esett volna le. Patrick a fizikálisan erősebb, ám lelkileg gyengébb jellem, befolyásolható és egy kis győzködéssel benne van minden rosszban. Persze hatalmas szíve van, erre több bizonyítékot is kapunk. A harmadik jómadár, Biaggio a két lábon járó túlzás, de annyira kell ő hőseink mellé, mint egy falat kenyér. Oda nem illő monológjaival, ijesztő mimikájával és kiszámíthatatlan viselkedésével messze a film legszórakoztatóbb karaktere.

A cselekmény első harmada felvázolja az alapszituációt: azaz a srácot miért is akarnak megszökni otthonról. Ez egy teljesen természetes dolog, ki ne fantáziált volna erről, néhány veszekedés után? Szabályok, felnőttek nélkül élvezni a szabadságot. Aztán jönnek bulis napok, hőseink élvezik az életet, a kalandot, pedig nincs kapcsolatuk a külvilággal. Így nem a mai popkultúrából táplálkozik a film, nincs szó Facebookról, Twitterről, Joe-ék magasról tesznek mindenre, tényleg a természetben élnek! Aztán jön valami, ami minden barátságot, idillt és szórakozást fel tud borítani: a nő (elnézést női olvasók, de mindenki tudja, miről beszélek)! Ezzel a dráma is belép a filmbe, kicsit komorabb, depresszívebb irányba fordulunk és lényegében a zárásig ki sem jövünk belőle. Ez kezdetben kissé zavaró és bosszantó, de ahogy közeledünk az epilógushoz, úgy kezd az egész hajcihő értelmet nyerni. A már említett befejezés pedig olyan tökéletes, amilyennek lennie kell. Gyerekes mégis teljesen hihető. Amolyan „ilyen az élet” közhely, ami mégsem zavaró!


Mintha Hollywoodban egyre több lenne a tehetséges gyerekszínész! Erre enged következtetni, hogy mind Nick Robinson, Gabriel Braddo és Moises Arias is kiválóan játszanak! A leghálásabb szerep azért Nick Offerman karakterének jut, de ettől függetlenül a srácok viszik a prímet. Ki kell emelnek a zenét is, ami tipikusan indie-filmes, de remekül el van találva!


A nyár királyai egy újabb kiváló próbálkozás az olyan gyerekfilmek terén, amiknek központja a felnőtté válás. Elképesztően hangulatos mozi ez, ami csak árasztja magából a szabadság érzését, ezen kívül a humorára sem lehet panasz. Természetesen vannak apróbb hibái, de mindenkinek ajánlom, aki volt kamasz! Hogy miért? Mert röpke másfél órára újra az lesz!


Összegzés:

Színészek: 10/7,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7,5

Végítélet: 76%   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése