A kelet
A politikai thriller piaca eléggé
kihalt, bár időnként új erőre kap. Az efféle filmeket nem szokták fél vállról
venni, tartalmasak, van bennük fricska és a legtöbbször a nézőt is válaszút elé
állítják. Legutóbb a George Clooney féle, A hatalom árnyékában bizonyította,
hogy igen is oda kell figyelni a műfajra, de ha kicsit kiszélesítjük a
határokat, akkor a tavalyi Oscar nyertes Argo-akciót is ide sorolhatjuk. A
kelet ezzel szemben kicsit más vizekre evez, de a minőség garantált!
A kelet egy anarchista csoport,
amolyan öko-terroristákkal felfegyverkezve, akik fel akarják hívni a figyelmet
a nagyvállalatok által eltitkolt környezeti ártalmakra. Akcióik egyre nagyobb
méreteket öltenek és egyre több cég fél tőlük. Sarah egy olyan magánnyomozó
iroda ügynöke, ami kifejezetten az efféle vállalatok biztonságát őrzi.
Hősünknek az a feladata, hogy információkat szerezzen és beépüljön a kelet
tagjai közé.
Hollywoodban nagyon kevés az
újszerű ötlet manapság. Ez a film sem ezen a téren fog elkápráztatni minket. A
sztori adott: van egy ember, aki a jóknak dolgozik és beépül a rosszakhoz. Aztán
észreveszi, hogy a rosszak nem is annyira rosszak és mérlegelnie kell egy olyan
helyzetben, ahol nem születhet helyes döntés. Az alapkoncepció itt is hasonló,
de szó nincs arról, hogy a film kiszámítható vagy épp elcsépelt üzenetet
hordoz. Persze a mondanivalóval mindenki tisztában van (legalábbis remélem):
tudjuk, hogy a média úgy vesz hülyére, ahogy akar és felszín alatt olyan dolgok
történnek, amikről halvány gőzünk nincs. A legtöbben pedig elvagyunk ezzel a
tudattal, mondván úgysem tudunk tenni ellene!
A kelet azonban azt mutatja be,
hogy igenis lehet tenni, de a kérdés jogos! Lehet-e terrorcselekményt elkövetni
a jó ügy érdekében, és ha igen, mit nyerünk vele? Erre a választ magunknak kell
megtalálni, a film viszont mindezt remekül elhinti a nézőben és gondolkodóba
ejt. A cselekményben többször olyan dilemma elé állítanak, hogy ember legyen a
talpán, aki ésszerűen dönt. Tudjuk, hogy egyik fél sem szent, de vajon mi a
helyes döntés? Ezen felül olyan intenzív jelenetekkel találkozunk, hogy jár a
piros pont a készítőknek! Gondolok itt a zseniális vacsorajelenetre, vagy a
végletekig feszített műtétre.
A film amellett, hogy valós problémákról
beszél, önálló alkotásként is kiválóan helytáll. A majd két órás játékidő
thrillerhez méltóan adagolja a feszültséget, egy cseppet sem unalmas, sőt képes
okos csavarokkal változatosabbá tenni az összképet. A karakterek kiválóak,
Sarah elképesztően okos, talpraesett, bár kicsit arrogáns. A csapat vezetője
Benji lényegében ugyanolyan, mint ő, csak férfiben. Természetesen működik
köztük a kémia, de nem kell megijedni, szó nincs felesleges romantikázásról. A
tempó végig remek, egyedül a végén éreztem minimálisan, hogy kezd fáradni a film,
de aztán villámgyorsan visszarántottak a zseniális zárással, ami csak egy
jelenettel hosszabb, mint kéne…
Brit Marling amellett, hogy remek
színésznő, íróként sem utolsó. Több forgatókönyvet körmölt már, többek közt
ebben a filmben is benn volt a keze. Alexander Skarsgard kiváló, Ellen Page
hozza a formáját, akárcsak Patricia Clarkson.
A kelet nem hibátlan film. Vannak
bakijai, logikai bukfencek, sok-sok kérdés, de borzasztó erős és masszívan
gondolkodóba ejti a nézőt. A cselekmény érdekes, csavaros és súlyos döntések
elé állít minket is. Aki feszült thrillerre, esetleg egy jól megírt sztorira
vagy egy olyan filmre vágyik, ami beszól a rendszernek, nyugodtan tegyen vele
egy próbát. Az év egyik legkellemesebb meglepetése!
Összegzés:
Színészek: 10/7,5
Zene: 10/8,5
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése