2013. augusztus 6., kedd

Csak Isten bocsáthat meg (Only God Forgives) kritika



Csak Isten bocsáthat meg



Nicolas Winding Refn és Ryan Gosling munkakapcsolata újabb közös filmet eredményezett. A 2 évvel ezelőtti Drive után úgy vártam, mint a messiást, ehhez képest tornádóként kavarognak bennem az érzelmek. Azt rögtön leszögezném, hogy aki a Drive-hoz hasonló filmet vár csalódni fog. Ha párhuzamot akarunk vonni, akkor Refn egy korábbi műve, a Vikingek felemelkedése fog beugrani. 


Bangkokban járunk, ahol a drogbizniszben utazó Billy megerőszakol és megöl egy 16 éves lányt. A civil ruhás rendőr Chang esélyt ad a lány apjának, hogy bosszút álljon. A bosszú pedig bosszút szül, Billy anyja a kisebbik fiától, Juliantől követeli, hogy az elkövetők fizessenek meg tetteikért! 


A Csak Isten bocsáthat meg iszonyúan kimért, lassú és nem túlzok, ha rásütöm a művészieskedő jelzőt. Refn ezt a filmet magának készítette, ez pedig egyfelől becsülendő, másfelől önző húzás volt. Nem gondolt a nézőkre, nem érdekelte semmi, viszont nem kötött kompromisszumot. Ez a kettősség pedig abszolút rásüti bélyegét a filmre. Az egész alkotást leginkább egy nyomasztó lázálomhoz tudnám hasonlítani, többrétű szimbolikával, millió lassítással és csodálatos képekkel. Refn története leginkább a karaktereknél bicsaklik meg. Julian összetett jellem, hatalmas potenciál lenne benne, gyakran vannak víziói, de csak morzsákban ismerjük meg, legfeljebb találgatni tudunk miféle traumák érték, mitől lett ilyen emberré. Chang az egyszemélyes ítélőszék, aki otthon családapa, a munkában pedig kézcsonkítással vagy halállal büntet. Julian anyja Crystal igazi démon, aki önző és gonosz, de az ő kidolgozatlansága is bosszantó, noha a „nagyon speciális kapcsolatom volt a fiammal” szöveg sokat elárul arról, mit is keres ő Bangkokban. 

 Az alig másfél órás játékidő lassú és vontatott, borzasztóan kevés a beszéd, engem mégsem ez zavart. Simán elfogadtam volna, ha Refn jobban figyel arra, hogy ne csak ő legyen tisztában a miértekkel. Félreértés ne essék, nem azt várom, hogy mindent a szánkba rágjon és egy populáris, nézőbarát alkotással rukkoljon elő, egyszerűen csak túlmisztifikált az egész. Szeretem, ha egy filmen lehet gondolkodni, teóriákat gyártani, hogy mi-miért történik, de ha nincs meg az összhang a karakterek és a cselekmény közt, akkor az élmény sem az igazi. Egy dolog azért akad, amiben Refn nem tud hibázni: a hangulat! A pazar képek, a sötét tónusú színvilág és a nyers atmoszféra olyan stílussal ruházzák fel a filmet, ami miatt képtelenség nem a hatása alá kerülni, legalábbis részemről.


Ryan Gosling ezúttal nem csinál sokmindent, de erre nem is volt szükség. Esélye sincs játszani, ráadásul a szófukar karakter se működik úgy, mint anno a Drive-ban.  Vithaya Pansringarm olyan fizimiskával rendelkezik, hogy a légynek se tudna ártani. Jól áll neki a szerep, de nekem kicsit hiteltelen volt. Kristin Scott Thomas azonban kiváló! Minden egyes mozzanatából árad a profizmus, bár is tény, hogy az ő karaktere volt a legkidolgozottabb.
Refn filmjeinél megszokhattunk a kiváló zenét, itt azonban ez csak nyomokban van jelen. Szó se róla, így is átlagon felüli a soundtrack, de a rendező zeneválasztásában ennél több van!


Az egyik szemem sír, a másik nevet. Egyfelől csalódtam, és nem azért, mert nem Drive 2-t kaptam, hanem mert ez egy mestermű lehetett volna, ha Refn nem csak magára gondol közben! A fájóan egysíkú karakterek zavaróak, a kimértség néhol visszájára fordul és az erőszaknak olykor semmi funkciója nincs. Mégsem tudok rá teljesen haragudni, mert a dán fenegyerek szürreális világa magába szippantott és gondolkodóba ejtett. Megbocsájtunk, de legközelebb gondolj ránk is kedves Nicolas!


Összegzés:

Színészek: 10/7
Zene: 10/7,5
Kategórián belül: 10/6,5

Végítélet: 69%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése