2015. április 28., kedd

Szerelmet a feketepiacról (Paradies: Liebe) kritika



Szerelmet a feketepiacról


Ulrich Seidltől csak a Kánikulához volt szerencsém, de abból tökéletesen átjött, hogy az osztrák rendező rég elvesztette az emberiségbe vetett hitét. A Paradicsom trilógia első része ezt csak tetézi és az egyik legszebb dolgot rombolja porig: a szerelmet.

Az ötvenes éveiben járó Teresa Kenyába megy nyaralni, hogy egy kicsit kikapcsolódjon. Egy barátnője unszolására elkezdi felfedezni a helyi férfiak által nyújtott testi örömöket. Teresa azonban azt akarja, hogy szeressék.


Nézzük először a felszínt. Seidl műve nem egyszerű menet, olykor vontatottá és unalmassá válhat és a cselekmény is kissé egysíkú. Néhány jelenet azonban igen felkavaró lehet, ugyanis kendőzetlen naturalizmussal látjuk a testiséget. Gondolok itt arra, hogy rengeteg fekete péniszt, lógó mellet és megereszkedett segget fogunk látni, ami nem éppen a legszebb látvány, de a film ezzel az őszinteséggel éri el a teljes hatást. 

A külcsín után nézzük a tartalmat, amit Seidl mesteri szinten űz. Ha valaki nem látja a mondandót, a metaforákat a műben, biztosan utálni fogja, pedig itt szó nincs álművész okoskodásról. Egy szerelmi történetet kapunk a maga groteszk módján, amiben minden benne van, amiért az embernek el tud menni a kedve a párkapcsolatoktól. A hazugságok, a kihasználtság, megcsalás és így tovább. Ezen kívül a rassz kérdése is végtelenül érdekes. A helyiek csak pénz automatáknak látják a turistákat, akiknek imponálnak, lefekszenek velük, aztán kifacsarják őket. A másik oldalon pedig csak állatokként tekintenek az afrikaiakra, akik ostobák, nevetségesek, de egzotikusságuk miatt érdemes „kipróbálni” őket. A hatalmas különbséget zseniálisan szemlélteti a kettéosztott homokpad, aminek egyik felén a turisták napoznak, a másikon pedig az árusok akarnak szirszarokat rásózni a gyanútlanokra. Az utolsó harmadra aztán az érzelmek után kutató Teresa is áldozattá válik, és már nem érdekli semmi, csak a testi szükségletek. Minimalista, de végtelenül lehangoló és drámai befejezés.


Színészei fronton Margarete Tieselt kell kiemelnem, aki lassan a hatvanhoz közeledik, de szó se róla mindent bevállalt. A többiekre sem lehet panasz, leginkább az autentikusság látszik a játékukon. 


A Szerelmet a feketepiacról piszok erős alkotás, ami egyáltalán nem nézőbarát, de kőkeményen az arcunkba csapja a szörnyű valóságot. És, hogy mi a valóság? Az, hogy az ember a gépiesedés mellett elállatiasodik, és csak az alapszükségletek kielégítésére vágyik. Az érzelmek pedig szépen lassan felőrlődnek, mert azok csak fájdalmat okoznak. Drasztikus? Az. Pesszimista? Persze. Tükrözi a valóságot? Azt hiszem, erre mindenki tudja a választ!

Összegzés:

Színészek: 10/8
Zene: 10/6,5
Kategórián belül: 10/8

Végítélet: 72%   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése