Top 10: Home Invasion filmek
A Home invasion, mint műfaj, elég szűkös keretek közé szorul. Elvégre miről
is szól? A főhőst/főhősöket támadás éri a saját otthonukban. Ezt a témát pedig
nem lehet olyan sokszor elsütni, hogy ne váljon rövid idő alatt unalmassá. Vagy
mégis? Íme, a számomra 10 legkedvesebb alkotás ebben a műfajban.
10: Hívatlanok (The Strangers) 2008
Pofonegyszerű stílusgyakorlat. Három maszkos idegen és egy pár macska-egér
játékát látjuk. Személy szerint engem annyira nem fogott meg, de a misztikum és
a feszültség remekül működik és a játékidő is kellően rövid ahhoz (86 perc),
hogy végig fenn tartsa a figyelmet. A zárás brutalitása pláne meglepett, így
hívatlanjainknak helye van a listán!
9: Az utolsó ház balra (The las house on the left)
2009
Az 1972-es eredeti sem rossz, de azon ritka esetek egyike áll fenn, hogy a
remake ezúttal jobban sikerült. Annak ellenére, hogy a felevezetés kicsit
hosszú, a film remekül működik. Amerikai alkotáshoz képest szokatlanul nyers és
szemérmetlen, de pont ezért különleges. Maga a home invasion titulust csak a
második felétől lehet rá használni, de így is a műfaj egyik legjobbja.
8: You’re next (2011)
Adam Wingard és Simon Barrett. Ők aztán jók ebben a témában. Ugyanis
ennyire friss, mégis old school alkotást összehozni, ennyire kreatívan nem
sokan tudnának. Mindezt megspékelve beteg csavarokkal, sok vérrel és persze egy
adag nagyon groteszk, fekete humorral. A You’re next így lesz nagyon beteg, de
szórakoztató agymenés.
7: Kidnapped (2010)
Ugorjunk át Spanyolországba, ahol megint egy végtelenül egyszerű, de annál
ütősebb művet kapunk. Szintén rövid, de elképesztően pörgős, feszült és
brutális film a Kidnapped. Minden benne van, amitől ez a műfaj kemény és
félelmetes tud lenni. Kell hozzá gyomor és edzett idegek, arról nem is
beszélve, hogy a zárásra akkora pofont kapunk, hogy a padlóról kaparjuk fel
magunkat.
6: Borgman (2013)
Maradjunk Európában, azon belül pedig Hollandiába repülünk. Egyértelműen a
Borgman a lista legkülönlegesebb darabja. Ez a furcsa szimbolikájú, tipikus
művészfilm nem mindenki tetszését fogja elnyerni, de úgy lesz remek home
invasion mozi, hogy közben nem is az. Lélekölő, piszok nyomasztó alkotásról van
szó, ami a bűnhődésről és a gonosz terjeszkedéséről szól. Mindez pedig a borzasztó
karizmatikus főszereplő miatt működik ennyire.
5: Ils (2006)
Méltatlanul nem ismert francia gyöngyszem, ami egyáltalán nem véres és
újfent nagyon egyszerű. Attól működik mégis tökéletesen, amitől egy ilyen
filmnek működnie kell. Mindössze 77 perces alkotásról van szó, de olyan szintű
feszültségzuhatagot kapunk a nyakunkba, hogy csak lesünk. Egy apró csavarral
még sokkolnak is minket, ami már csak hab a tortán. A műfaj kedvelőinek
kötelező!
4: Pánikszoba (Panic room) 2002
David Fincher talán leggyengébb filmje, de mindent elmond róla, hogy még
így is remek kis thriller. A macska-egér párharc ennél jobban nem is
működhetne, a Fincherre jellemző stílusjegyek pedig itt-ott nagyon szépen
visszaköszönnek. A nyomasztás és a feszültség is rendben van, néhány jelenet
közben pedig levegőt is elfelejtünk venni. Kár, hogy kicsit túl kommersz, de
így is izgalmas szórakozás.
3: The Guest (2014)
A lista legfiatalabb tagja, ráadásul a Wingard, Barrett duó második filmje
már itt. Ugye, hogy tudnak ezek a srácok valamit? A The Guest egy direkt
B-film, ami azzal emelkedik ki az átlagból, hogy annyira autentikusan hozza a
90-es évek hasonszőrű műveinek hangulatát, mintha maga is akkor készült volna.
Emiatt nagyon sokan utálni fogják, de az ereje pont ebben rejlik. Meg persze a
kiváló főszereplőben és Wingardék stílusában.
2: A betolakodó (À l'intérieur) 2007
Térjünk vissza Franciaországba, ahonnan megint olyat kapunk, hogy te jó ég!
Egy ismeretlen nő betör az egyedül élő fiatalasszonyhoz, aki speciel még terhes
is. Aztán egy olyan őrült és brutális harc veszi kezdetét, hogy csak kapkodjuk
a fejünket. Egyedül élőknek és terhes nőknek nagyon nem ajánlatos, de egyébként
egy roppant nyomasztó, idegtépően izgalmas és elképesztően véres alkotás. Ide
bizony kell egyfajta lelkiállapot.
1: Furcsa játék (Funny Games) 1997/2007
Michael Haneke filmje ennek a műfajnak az
alfája és omegája. Elképzelhetetlen, hogy egy ilyen listán ne a Furcsa játék
álljon az első helyen. Itt aztán minden van, az értelmetlen erőszaktól kezdve,
a meghökkentően groteszk jelenetekig (visszapörgetés). Haneke maga forgatta le
jelenetről jelenetre az amerikai remake-et, így lényegében teljesen mindegy
melyik verziót látja az ember, a hatás garantált. Nagyon kevés film tudta
ennyire hatásosan szemléltetni a fizikai és lelki terrort. Persze ki más tudná
ezt a legjobban, mint Haneke.
Nagyon klassz lista!
VálaszTörlésA You're Next engem nem nagyon kötött le, fel is adtam 20 perc után. A Kidnapped, a Guest és a Borgman meg még kimaradt, ezek közül a Borgman érdekel nagyon. A maradékot láttam is, tetszett is.
VálaszTörlésEgyébként még ebbe a kategóriába sorolnám a Reszkessetek betörőket :D
Pont a Borgman? Szerintem az nagyon nem neked való :D. A Guest viszont simán, bár ha a You're nextet feladtad... Nálad nem lehet tudni :D
TörlésA Reszkessetek betörőkre én is gondoltam, de aztán nemáá:P