Leviatán
Andrey Zvyagintsev filmjére főleg
azért fogunk emlékezni, mert ennek az alkotásnak kellett volna kapnia az
idegennyelvű filmnek járó Oscar-díjat. Mert bizony ilyen pontos, brutálisan
kemény és ijesztően realista drámát nem sokat tudnak készíteni.
Kolja egyszerű ember. A saját
keze által épített házban él egy fél holdnyi telken. Noha hamar dühbe gurul és
sűrűn a pohár fenekére néz, igazi ezermester és odaadóan szereti a családját. A
város polgármestere szemet vet Kolja birtokára és ki akarja sajátítani magának,
hősünk azonban nem enged és segítségül hívja ügyvéd barátját Moszkvából. A
folyamatos adok-kapok azonban egyre inkább elmérgesedik.
Zvyagintsev művének egyetlen
hibája van, a hossza. A 140 perces játékidő sok, ezt pedig leginkább a film
utolsó harmadában érezni, holott szó nincs róla, hogy unalmas lenne. A Leviatán
végig leköti a nézőt, egyszerűen csak bő negyed órával rövidebb lehetett volna,
a lényeg akkor is tökéletesen átjönne.
Ezt leszámítva azonban egy olyan
alkotást látunk, ami kíméletlen korrajzot, kőkemény karakterdrámát és olyan gyomorba-vágóan fájdalmas képet tár elénk társadalmi és aktuálpolitikai témában,
hogy a zárásnál úgy érezzük magunkat, mint akin átment egy úthenger. Az egy
dolog, hogy Zvyagintsev ezzel nyíltan bírálja a Putyin rendszert, de nem kell
orosznak lenni ahhoz, hogy az embernek ismerős legyen egy-egy szituáció a
korrupcióról vagy a hatalommal való visszaélésről.
Közhely, de ha hatalmad van,
mindened van. A Leviatán ezt mégis úgy szemlélteti, hogy a lehető
legfájdalmasabb legyen. Nem ismerünk meg minden „kulisszatitkot”, holott
egy-egy gerinctelen módszer a szemünk elé tárul. Zvyagintsev mégis elegánsan
nyitva hagy néhány kérdést, gondolok itt főleg a gyilkosság-öngyilkosság
dilemmájára. A cselekmény nem teljes részét teszi ki a politikus és a kisember
harca, noha kétségtelenül ez a legérdekesebb szál. Ugyanakkor nagy szerepet kap
a családi dráma, ugyanis van itt szó hűtlenségről, önfejűségről vagy épp
barátságról. Szó se róla nem aprózzák el, bőven elég súlyos az alapfelütés, de
így még egyet csavarnak a sztorin, hogy aztán felmossák velünk a padlót. A film
tetőpontját pedig az egyfajta metaforikus jelleg adja. A történet kvázi egy
átértelmezett feldolgozása Jónás könyvének a Bibliából, amire vannak is
utalások, hisz az egyház és a hit is rendre fel-fel tűnik a cselekményben. Az
már más kérdés, hogy a rendező ezen a téren is csavart egyet a sztorin, ugyanis
a szerepek kissé átértelmeződtek, aminek okán az egyház is kap egy szép kis
fricskát.
Ennek ellenére szó nincs róla,
hogy egy vallásellenes filmmel állnánk szemben, Zvyagintsev tökéletes mértékben
ingázik a témák közt és minden egyes elemet úgy kezel, hogy koherens összképet
kapjunk. Az epilógus után pedig szemernyi kétségünk sem lesz afelől, hogy ki is
számít a modern világ Leviatánjának.
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/9
Végítélet: 85%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése