2014. november 16., vasárnap

The Babadook kritika



The Babadook


Ha igazi minőségi horrort keresünk, természetesen megint Amerikán kívülre kell utaznunk. Mai alanyunk egy low budget gyöngyszem, méghozzá Ausztráliából, ami nem kifejezetten egyedi, de sokkal kreatívabb a hasonszőrű társainál.


Amelia egyedül neveli a kisfiát, Samuelt. A férje akkor halt meg, amikor a kórházba szállította a terhes feleségét, ezt a traumát pedig a nő azóta sem tudta kiheverni. A dolgot nehezíti, hogy Samuel fegyelmezetlen, kezelhetetlen és folyamatos rémálmai vannak, amik miatt Amelia lassan idegösszeomlást kap. 


A sztori nem kifejezetten egyedi, láttunk már ehhez hasonlót millió alkalommal, ráadásul több elemében is felfedezhetőek hatások a zsáner más képviselőitől. Van itt egy kis Ómen, Ördögűző, Insidious, de a történet kerete igazából egy egyszerű mumus mese. Amelia ugyanis az egyik esti mesélés alkalmával a címszereplőről szóló könyvet halássza elő. Az ott látható alak aztán befészkeli magát hőseink lakásába, ezzel pedig borul az addig sem épp egyszerű élet. A felvezetés nem hosszú, a kezdetektől érezzük, hogy valami nincs rendben. Jennifer Kent rendező remekül játszik a nézővel, és az első harmadban Ameliát sajnáljuk, Samuelt pedig legszívesebben agyonvernénk (ez a gyerek joggal pályázhat a minden idők legirritálóbb filmes karaktere díjra). Aztán megjelenik Babadook, vele együtt a pálfordulás. Amelia ijesztővé és kiszámíthatatlanná válik, a fiú pedig megpróbálja kezelni a helyzetet. 

Ahogy haladunk előre a cselekményben, úgy lesz egyre egyértelműbb, hogy mit is látunk. A The Babadook ugyanis egy lélektani dráma és egy pszicho-horror keveréke. Az összkép pedig azért érdekes, mert elgondolkodtat és többféle megoldást kínál. Kezelhetjük ugyanúgy, ahogy a mumusos, démonos filmeket, de szerintem sokkal inkább egy remek szimbolikával operáló alkotás ez. A címszereplő kvázi Amelia belső démona, amivel folyamatosan küzd, mióta a férje meghalt. Az elfojtott düh viszont ott lappang benne és ki akar törni. A zárás is csak ezt a tézist erősíti meg, ami elsőre furcsa volt, de ha végiggondoljuk, zseniális! Mindenkinek van olyan démona, amit elzár a lelke legmélyére, de pont az a legijesztőbb benne, hogy csak elzárni lehet, elpusztítani nem. 


Essie Davis olyan alakítást nyújt, hogy csak kamilláztam. Egyszerre higgadt, negédes, fenyegető, félelmetes és határozott. Le a kalappal előtte! Noah Wiseman is jól játssza a szerepét, de képtelen voltam nem utálni, annyira idegesített az elején.    


Aki egy mezei horrort vár, csalódni fog, a The Babadook nem hatásvadász, nem a szokásos jumpscare receptet használja. Ezt egy Annabelle-en és Paranormal Activity-n élő kommersz filmeket kedvelő néző nem fogja értékelni, pedig Kent mozija sokkal ijesztőbb a fent említett daraboknál. A The Babadook hangulata zsigerig hatoló és annyira nyomasztó, hogy megbabonázza az embert. Sokrétű, összetett, aki pedig vevő rá, annak ott fog motoszkálni a fejében egy darabig Babadook. Hölgyeim és uraim, az év horrorja!

Összegzés:

Színészek: 10/8
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/9

Végítélet: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése