2014. július 6., vasárnap

A felszín alatt (Under the Skin) kritika



A felszín alatt


Igen, ez az a film, amit az emberek 95%-a azért fog megnézni, mert Scarlett Johansson teljesen meztelen benne. Bevallom férfiasan engem is vonzott ez a tény, bár kár lenne elvitatni, hogy érdekelt Jonathan Glazer elvetemült agymenése. Az eredmény pedig egy olyan alkotás, ami a hardcore művészfilmeseknek is feladja a leckét.


Történetünk szerint egy idegen faj egyik tagja egy csinos nő bőrébe bújva járja Skócia utcáit és férfiakat csábít el, hogy aztán egy fekete masszaszerű folyadékban feleméssze őket. A nőt folyamatosan figyeli egy motoros „álcát” használó idegen, aki elintézi a piszkos munkát, ha esetleg probléma adódna. Hősnőnk ismerkedik új kinézetével és az emberi fajt is alaposan szemügyre veszi. 


A „poén” az alapsztoriban, hogy Glazer semmiféle kapaszkodót nem ad, hogy mi most éppenséggel mit is látunk. Ha nem nézünk, olvasunk utána a cselekménynek, arról sem lesz gőzünk, hogy a főhős egy űrlény, vagy legalábbis valami hasonló. Persze valamelyest ki lehet következtetni, hisz az első jelentben a születés egyfajta metaforáját látjuk, ahogy a nő ismerkedik a betűkkel, szavakkal. Aztán jönnek azok a periódusok, amik miatt a nézők 95%-a negyed óra után kikapcsolja az Under the Skint. A hosszasan időző állóképek, a repetitívvé váló cselekmény és persze a látszólag összefüggéstelen jelenetek. Azért mondom, hogy látszólag, mert egyáltalán nem hülyeség, amit látunk. 

A film hiába lassú, az agyunk folyamatosan pörög és próbáljuk belőni a szimbólumokat az ésszerűség határán. Megoldást természetesen ne várjunk Glazertől, de kapunk gondolkodnivalót bőven. Először akkor kezdhet el derengeni, hogy lesz itt némi ráció, amikor a nő találkozik az eltorzult arcú sráccal, aztán a férfival, aki nem csak megdugni akarja, hanem gondoskodik róla. Nem állítom azt, hogy minden egyes sötét folt kivilágosodik a film végére, de egyáltalán nem felfoghatatlanul öncélú művészieskedés, amit Glazer művel. Egyfajta kettősség mégis van bennem, hiszen a rendező úr cseppet sem partnere a nézőnek és esze ágában sincs szórakoztatni, az elszórt morzsáiból mégis lehet építkezni.
Szintén érdekes, hogy a cselekmény fele nagyjából egy furgonban játszódik, ahol a nő egyszerű emberekkel beszélget, és esetleg elviszi őket valamerre. Hogy ez miért érdekes? Mert a civilek nagy része tényleg civil és fogalmuk sem volt róla, hogy kamerázzák őket (és a fura parókát hordó Johanssont sem ismerték fel). Ez persze lehet marketingfogás, de akkor emelem kalapom, mert piszok hiteles lett!


Scarlett Johansson nagyon okosan választ szerepeket és végtelenül bátor színésznő. Elvitte a hátán a Spike Jonze-féle Hert, keménykedett Amerika Kapitánnyal, itt pedig hideg, kimért, szexi, közönyös és kíméletlen egyszerre. 


Olykor hiába vontatott és zavaros az Under the Skin, képtelen voltam levenni róla szemem. Eszméletlen atmoszférája van, amire a nyomasztó zene csak rátesz egy lapáttal. S könnyen lehet, hogy elveszünk Glaser agymenésében, a film van olyan erős, hogy maga alá gyűrjön. Erre az egész utolsó, erdőben játszódó jelenetsor a legjobb példa, ami egyszerre fájdalmas, gyönyörű, félelmetes és bizarr. Mert a felszín alatt bizony érdekes dolgokra bukkanhatunk.

Összegzés: 

Színészek: 10/8
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7

Végítélet: 75%     

4 megjegyzés:

  1. Ez a film egy agyrém. Elég merész az a kijelentés, hogy van olyan erős, hogy maga alá gyűrjön...:) Jó sok ember lépre megy, aki ezen kritika alapján ugrik neki. Természetesen megértem az indokait annak aki írta a kritikát, és elhiszem hogy neki komoly élményekkel lett gazdagabb az élete.DE!!! És ez fontos. Ki kell jelenteni, hogy ez egy súlyosan elvont sci-fi, amiből még az sem derül ki igazán, hogy abba a műfajba tartozik, ha nincs egy előzetes utánajárásunk a filmről.Elnyújtott jelenetek. szándékosan irritáló hangaláfestések (filmzenének nem nevezném), túlnyomórészt céltalan gyenge képi beállítások, ami egy művész film építőkockája lehetne,ha nem mindenáron azért van, hogy el lehessen számolni a 110 perc műsoridővel.Rettenetesen szürke cselekménysorozat van Akár 30 percben is megjeleníthető lenne a sztori...Értem én, hogy művészfilm, stb stb, de a jó művészfilmek élnek a képi eszközökkel. Van karizmájuk, stílusuk. Ez a film nem rendelkezik ilyen kompetenciákkal. A leghízelgőbb kritikával sem lehetne felvértezni ezzel. Egyszerűen csak egy lyukat töm be a sok blockbuster cunami áradatban, és emiatt kap indokolatlanul jobb megítélést....Te jó Isten. Színészek: 10/8
    Zene: 10/8
    Kategórián belül: 10/7???
    Akkor egy 2001 űrodüsszeia, egy solaris , egy stalker mit kellene kapjon? mert nagyságrendekkel komolyabbak. Ez azokhoz képest egy kezdőfilmes kis őrület...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljes mértékben megértem a véleményed, és tudom, hogy a nézők nagy része rühellni fogja a filmet. Én konkrétan nem is találkoztam még pozitív visszajelzéssel róla. Ugyanakkor én nem ajánlom konkrétan senkinek a kritikában, sőt le is írom, hogy vigyázzatok vele, nekem mégis tetszett minden elvetemültsége ellenére is. Le tudott kötni és érdekelt, hogy mi sül ki belőle.
      Egy Űrodüsszeát meg Stalkert viszont ne vegyünk már ide, azok alapművek. Ők írták a műfajt konkrétan.

      Törlés
    2. A két filmet csak mint etalon írtam be. Tulajdonképpen azt az elvet követve, hogy a pontozás arányos e egy 10es skálán ha azok a filmek léteznek .De oké hagyjuk azokat.A film vége egyedül az ahol műfajt vált a rendező tulajdonképpen.Előtte én nem látok erre példát. Nekem egyébként a fő problémám az, hogy a legfontosabb dolog amiről szólnia kellene a filmnek és amiről a könyv is szól, tehát a lény katartikus jellemfejlődése, az teljesen el lett nagyolva. Átment a színésznő egy néma szerepbe, és az arcmimikája belefagyott egy bamba közönybe.

      Törlés
  2. Azta mindenit ... elélveztem ...

    VálaszTörlés