Top 10: 2013 legjobb filmjei
Nos, ez a nap is elérkezett!
Újfent évösszegző toplistával jelentkezem, amiben ezúttal lesz egy kis
változás. Figyelembe vettem a hazai mozibemutatókat is, azon egyszerű oknál
fogva, mert így olyan filmek maradtak volna le, amiknek bérelt helye volt a
legjobbak között. Nem lesz viszont többek közt Django elszabadul, hisz őt még
sikerült anno pótolni és be is futott szépen az első helyre a múltkori listán. De térjünk
rá a tavalyi év legjobbjaira, szerintem!
10: Napos oldal (Silver Linings Playbook)
David O. Russel az elmúlt néhány
évben szépen rákapcsolt! Ebben a filmben egy gyönyörűen eltúlzott történetet
kapunk két csodálatra méltóan hibbant karaktertől, akiket nem tudtam nem
imádni. Zseniálisan működik köztük a kémia és egy teljesen átlagos romantikus
komédiából egy abszolút egyedi és szórakoztató dramedy-t varázsoltak.
9: Phillips kapitány (Captain Phillips)
Igaz történet egy
kalóztámadásról, valahol a Szomáliához közeli vizeken. Paul Greengrass az a
fajta zseni, aki egy ismert sztorit is annyira feszültté, izgalmassá és
nyomasztóvá tesz, hogy az ujjainkon nem lesz mit lerágni. Nincs felesleges
hősködés, patriotizmus, a Phillips kapitány egy végtelenül emberi dráma,
hatalmas érzelmi lökettel és egy tökéletes Tom Hanks-szel.
8: A nagy szépség (La grande bellezza)
Meglepően őszinte művészfilm a
művészek, illetve a magukat annak beállító hipokriták világáról. Paolo
Sorrentino szemérmetlenül bevezet minket egy olyan társadalmi réteg
hétköznapjaiba, amit valószínűleg csak hallomásból ismerünk. Önirónia, humor és
végtelen üresség jellemzik a film komplex főhősét, de ezek a jelzők a kész műre
is ráillenek.
7: Spring Breakers – Csajok szabadon (Spring Breakers)
Az év toronymagasan legmegosztóbb
filmje ez! Zömmel mindenki utálta, aki viszont nem az odáig volt érte. Köztük
én is! A legnagyobb gond ezzel a filmmel, hogy félreértelmezték. Nem egy
eszelős bulifilmet kellett volna várni, hanem azt, ami valójában. Egy ostoba és
semmilyen igényszintű generáció gyengeségeit veszi górcső alá kicsit
szélsőséges eszközökkel, de félreértés ne essék. Ez így üt, mert ilyen világot
élünk!
6: Túl a fenyvesen (The Place beyond the Pines)
Idén sem maradtunk Ryan Gosling
film nélkül, holott ő csak a mozi első harmadában szerepel. Természetesen az a
szegmens a mű legerősebb, legintenzívebb és legérzelmesebb része, de ne
vitassuk el, hogy a generációkon átívelő történet, korrupcióról, igazságról és
magáról az életről egy végtelenül komplex és magával ragadó sztori!
5: The Master
Egyértelműen a legnehezebben
emészthető alkotás a listáról. Paul Thomas Anderson rendezőzseni nem is kíméli
a nézőt és olyan hipnotikus jeleneteket tár elénk, mint a két főszereplő
kérdezz-felelekje, vagy „átnevelés”. Iszonyatosan súlyos film ez, rengeteg
fontos kérdéssel, zseniális dialógusokkal és elképesztő színészekkel. Joaquin
Phoenix pedig minden idők (!) egyik legerőteljesebb alakítását hozza! Rétegfilm,
de mestermű!
4: Zero Dark Thirty – A bin Laden hajsza (Zero Dark Thirty)
Soha nem gondoltam volna, hogy
Osama bin Laden felkutatásának történetéből egy ennyire tökös, és izgalmas
filmet lehet készíteni minimális akciójelenetekkel. A CIA elemzők munkájába
nyerünk betekintést, Maya személyében pedig a filmtörténelem egyik legkeményebb
női főhősét kapjuk meg. A cselekmény mellőzi a mellveregetést és a lehető
legreálisabban mutatja be a hajszát. A címben szereplő akció pedig egy
elképesztően autentikus és bravúros jelenetsor. Így kell modern háborús filmet
készíteni!
3: Gravitáció (Gravity)
2013 leglátványosabb filmje
lényegében egy kamaradráma, ami úgy lesz iszonyatosan klausztrofób, hogy a
helyszínt a végtelen űr szolgáltatja. Borzasztóan félelmetes, hogy az életed
annyin múlik, hogy bele tudsz-e kapaszkodni valamibe, vagy elveszel a sötétben.
Hihetetlenül izgalmas mozi ez, amiben nem a sztori a lényeg, ellenben a dráma
remekül működik, amihez társul a páratlan vizualitás is. Ez kérem a mozi
csodája!
2: Mielőtt éjfélt üt az óra (Before Midnight)
A Before sorozat trilógiává
bővült és több szempontból is változáson esett át. Ebben a részben több a
szereplő, Jesse és Céline pedig már élettársak és gyerekeik vannak. A varázslat
azonban nem veszett oda. Újfent olyan dumálós filmet kapunk, ami egyszerre szól
a nemi szerepekről, a párkapcsolatokról, hivatásról. Mindemellett teljes
mértékben hiteles, szórakoztató, drámai és szeretnivaló mű, a romantikus filmek
királya, a sorozat másik két darabjával együtt!
Scorsese mester újfent
megcsinálta! A drogtól, szajháktól bűzlő bűnös életet se vitték még ennyire
király módon vászonra. Három órán keresztül röhögünk, miközben tanmesét kapunk
arról, hogy pénzért mindent meg lehet venni! Jordan Belfort karakterét pedig nem
lehet nem bírni, hisz hiába egy becsvágyó pöcs, elképesztően stílusos arc. Az
őt játszó DiCaprio pedig akár Oscart kap, akár nem, a tavalyi minden kétséget
kizáróan az ő éve volt! Nálam pedig A Wall Street farkasánál nem volt 2013-ban
jobb film!
Zárásként pedig had soroljak fel pár címet, amik sajnos nem fértek be, de szintén remekül sikerültek: A nyár királyai (Kings of Summer), Hajsza a győzelemért (Rush), Vadászat (Jagten), A kelet (The East), Mud, Vasember 3.
Nem is tudtam, hogy a Before Midnight egy sorozat része, de így akkor nem is baj, hogy még nem nem néztem meg :)
VálaszTörlésA Napos oldalról már beszéltünk, életem egyik legunalmasabb filmje, visszatekintve csodálom is a kitartásomat, hogy végignéztem. :P
A Zero Darkot és a Túl a fenyvesent elkezdtem, de egyiknek se jutottam a végére, a Master meg A nagy szépség meg nem igazán érdekel.
A Gravity, a Phillips kapitány és a Spring Breakers viszont tetszett.
A Futottak még kategóriából a Vadászatot és a Mudot nem láttam (nem is vonzanak), A keleten bealudtam, de a többi tetszett.
A Wall Street farkasa még várat magára, de az eléggé érdekel.
A Wall Street-et mindenképp lesd meg, kíváncsi vagyok mi lesz a véleményed, de szerintem tetszeni fog.
TörlésNagyon egyedi kis lista lett, nemigen láttam hasonlóan sokszínű évösszegző listát. A Spring Breakers szereplésének nagyon örülök, sajnos ezt a filmet mindenki (legalábbis a legtöbb ember) félreértette. A Before trilógia pedig nem az én asztalom. Nagy hiányosságomat pótolva 2013-ban néztem meg az első részét, de nekem nem igazán tetszett. Nem rossz film, mert egy erős közepes nálam, de hogy erre alapozni egy filmtrilógiát? Hát, nem is tudom. Valószínűleg nem nézem meg a többi két részt.
VálaszTörlés