2014. január 5., vasárnap

12 év rabszolgaság kritika



12 év rabszolgaság



Az idei díjeső legnagyobb nyerteseként haragozták be Steve McQueen (Éhség, A szégyentelen) új filmjét, amire lényegében meg is van az esélye. Témája a rabszolgaság, tanmese a kitartásról, empátiáról, Hollywood pedig ezt általában díjazza. Hogy joggal-e azt mindenki döntse el maga!


Solomon Northup fekete hegedűművész az 1800-as években, amikor a rabszolgatartás virágkorát élte. Sol mégis szabad ember, családos és jól él. Egy este azonban két férfi leitatja, másnap reggel pedig hősünk láncra verve ébred. Itt indul Northup kálváriája, akit útja során számos jó és rossz emberrel hoz össze a sors.


McQueen kivételesen tehetséges rendező, a brit művészfilmes hullám egyik legkiemelkedőbb alakja, holott csak két filmet rendezett eleddig. Legújabb alkotásával kicsit váltott, kommerszebb irányba fordult, nem kockáztatott, nem húzott merészet. Ez egyfelől bántó, ugyanakkor a 12 év rabszolgaság mesteri pontossággal dirigált mozi, úgyhogy McQueenre továbbra sem lehet panasz. A cselekmény és maga a történet egyáltalán nem nagy „vasziszdasz”, végig Solomon útját követjük, ahogy gazdáról gazdára jár, és mindenáron próbál hazajutni. Közben természetesen számtalan megpróbáltatáson megy keresztül, rengeteg embert ismer meg.

Karaktereink egyfelől nem túl komplikáltak, de találkozunk olyan szereplőkkel, akik kifejezetten érdekesek. Ilyen például a törékeny rabszolgalány Patsy, a vallásos rabszolgatartó Ford vagy épp a szadista, ideggyenge Edwin. Ők mind-mind olyan karakterek, akik feldobják, az alapból kissé súlytalan filmet. A játékidő több, mint két óra, ellenben egyáltalán nem vontatott, sőt a McQueentől megszokott hosszú snittek is kis túlzással elmaradtak. A végére pláne felpörögnek az események, kicsit túlságosan is hamar következik be néhány dolog, hogy aztán a könnyzacskókat is betámadják az epilógusban (megjegyzem kissé túl giccsesen). Szerencsére azért a brit rendezőtől megszokott „mágikus” elemekből is kapunk néhányat. Gondoljunk csak az akasztásos jelenetre, vagy arra, amikor Nortrup arcáról minden egyes érzelem leolvasható egy fél perces snittben. 


Chiwetel Ejiofor remekel, hozza azt a drámai alakítást, amit elvárunk. Michael Fassbender kiváló, bár kétségtelenül ő kapta a leghálásabb (és leghálátlanabb) feladatot. A legjobb teljesítményt azonban az ismeretlen Lupita Nyong’o nyújtja, megkockáztatom Oscart érő performanszt nyújt. Aztán itt van még fél Hollywood: Paul Dano, Paul Giamatti, Benedict Cumberbatch, Michael K. Williams és persze Brad Pitt.  


A fő kérdés a 12 év rabszolgaság esetében az, hogy nem volt-e elég ebből a tolerancia dologból? Minden évben rendre jönnek azok a filmek, amelyek a feketék elnyomásáról szólnak. Az egyenjogúság szép dolog, a film üzenete példaértékű és valóban borzalmas, ami ezekkel az ártatlan emberekkel megtörtént. Ennek szemléltetése pedig tökéletesen működik filmen is, hisz mai alanyunk is hatásos, sőt remek alkotás, DE! Ha McQueen műve végigtarolja a díjkiosztókat (márpedig végigfogja) felvetődik a kérdés, hogy tényleg a legjobb film nyert-e, nem pedig csak azért kapott elismerést, mert olyan témával foglalkozik, amiket fenn említettem. A választ mindenki szépen csendben adja meg magának, mert bár tény, hogy a 12 év rabszolgaság remek film, de kétségtelenül akadtak nála jobbak az évben.    

Összegzés:

Színészek: 10/9
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7

Végítélet: 80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése