Berberian Sound Studio
Peter Strickland fogta a horrort,
mint műfajt, bemutatott neki, zsákot húzott a fejére, megpörgette a tengelye
körül, majd útjára engedte, had szédelegjen. Ez a szédelgés pedig
manifesztálódott a Berberian Sound Studio képében.
Gilderoy hangmérnökként dolgozik
és Olaszországba hívják, hogy egy új filmen dolgozzon. A félénk és
antiszociális férfi eddig gyerek és természetfilmeken dolgozott, most azonban
egy brutális horrornál kell megállnia a helyét. A szeme elé táruló borzalmak és
az ingerszegény környezet szépen lassan az őrületbe kergetik hősünket.
Strickland filmje végtelenül
egyedi, ugyanakkor mégsem az. Hogy miért írom ezt? Mert láthatóan tiszteleg a 70-es
évek olasz horrorjai előtt, kihasználva a stílusjegyeket. Ezen kívül nem lehet
elmenni a David Lynch hatás mellett sem. Kvázi az utolsó fél óra annyira
Lynch-es, hogy azt maga a mester sem csinálhatta volna szebben. Egy önmagából
kifordult mozi tárul a szemünk elé, a legsötétebb Lost Highway vagy Mulholland
Drive stílusában. De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk mivel is van dolgunk!
Gilderoy a munkájába temetkezik,
mivel nem az ő stílusa a karakán olasz társaság. Meglepődik, amikor kiderül,
hogy egy horrorhoz kérték fel, de mi nézők a filmből effektíve semmit nem
látunk. Ez azonban nem baj, ugyanis Gilderoy feladata, hogy a szemén keresztül
láttassa a borzalmakat. Kiválóak azok a jelenetek, amikor a filmbeli filmben
látható kínzásokhoz keresik a hangokat. Egy tök szimbolizálja a fej
szétloccsanását, a retek szárának tépése, a haj gyökérből való kihúzásának
hangjára emlékeztet, egy forró serpenyőre fröcskölt olajfolt pedig azt hivatott
bemutatni, milyen amikor valakinek felnyomnak egy forró piszkavasat a nemi
szervébe. Brutálisan hangzik, és az is, holott nem látunk belőle semmit, de
minden Gilderoy arcára van írva, no meg a hangok is megteszik a hatásukat. A
cselekmény nem követi a horror sablonokat, nincs vér, a BSS még csak nem is
ijesztő, ellenben annyira nyomasztó, sötét és brutálisan fojtogató hangulata
van, ami miatt bizony a feszültség szintje is megugrik. Aztán az utolsó harmadban
jön egy fordulat és a film kifordul önmagából, elvesztjük az addig biztosnak
hitt talajt és kapkodjuk a fejünket, hogy mi a franc van? Lehet teóriákat
gyártani, sőt kell is, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy sikerült megfejtenem
mit is akart mondani Strickland.
Toby Jones kiváló, mintha rá
írták volna a szerepet. A mimikája, a játéka, elsőrangú, tökéletes választás
volt! Ki kell emelnem a hangokat, hisz a BSS erre épül. Emelem kalapom az ijesztő
zörejek, sikolyok előtt, hihetetlen hangulatot varázsoltak.
Nagyon nehéz a helyére tenni
Strickland művét, hiszen sokáig kis túlzással semmi nem történik benne (bár az
a semmi kifejezetten érdekes), amikor pedig beüt a ménkű, azt sem tudjuk hol
áll a fejünk. A BSS mégis egy teljes mértékben egyedi film, amiből iszonyú
kevés van, ezen felül borzasztóan hangulatos és akár érted (nem fogod), akár
nem, elgondolkodtat. Én pedig egy hatalmas mosollyal álltam fel a székemből és
elkönyveltem, hogy még tudnak meglepetést okozni filmek!
Összegzés:
Színészek: 10/8
Zene: 10/7
Kategórián belül: 10/8
Végítélet: 73%
Csa, nem ide tartozik, de errol a filmrol szivesen fogadnek egy kritikat. A zeneje 10/10 az biztos, hallgasd meg !
VálaszTörlésIsmerem, és igen jó zenéje van. Kritikát nem tervezek róla, legalábbis mostanában nem, de aztán lehet, hogy majd érkezik.
Törléshttps://www.youtube.com/watch?v=GWs_5UE_YJg&feature=youtube_gdata_player
VálaszTörléshttps://www.youtube.com/watch?v=564jYE1V9bQ&feature=youtube_gdata_player.
VálaszTörlésSorry az elobb rossz linket kuldtem, telorol vagyok :D szoval erre gondoltam
Szerintem szar film. Megértettem, átjött a hangulata, és sajnálom az időt, amit elpocsékoltam a megtekintésével... :)
VálaszTörlés