2013. október 20., vasárnap

A világvége (The Worlds End) kritika



A világvége



Edgar Wright, Simon Pegg és Nick Frost „szerelemgyereke” a Cornetto trilógia ezennel lezárult. A zseniális Haláli hullák hajnalával kezdődött, a Vaskabátokkal folytatódott, majd elérkeztünk a világvégére, hogy alkoholmámorban úszva ünnepeljük az önfejű, erőszakos, ám büszke emberi fajt. 


Gary a múltban él. Anno a 90-es években néhány barátjával beiktattak egy kocsmatúrát, aminek a lényege, hogy a srácok végigjárnak 12 bárt és mindenhol isznak legalább egy korsó sört. A küldetés nem sikerült és azóta eltelt 20 év, ám Gary egy hirtelen ötlettől vezérelve összehívja a bandát, hogy befejezzék, amit anno félbehagytak. 


A világvége zseniálisan indul. Mit indul, a film kvázi első harmada úgy pörög, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Egy rövid flashback segítségével betekintést nyerünk a fiatalok lázadó mindennapjaiba, a féktelen bulizás és ivászat korszakába. Aztán visszatérünk a jelenbe, amikor is kiderül, hogy mindenki felnőtt, kivéve Gary-t. Ő megmaradt ugyanabban a stílusban, éretlen alkoholistaként tengeti napjait, akinek egyetlen célja, hogy teljesítse egykori barátaival a kocsmatúrát. Ahogy Gary összegyűjti a srácokat, majd elindul maga az ivás, az maga a tökély. Hihetetlen hangulatos, repkednek a poénok, dőlünk a röhögéstől, holott lényegében semmi sem történik, csak öt átlagember sztorizgat és egyre részegebb lesz. Aztán jön a fordulópont: az egyik állomáson Gary beleköt egy fiatal srácba, akiről kiderül, hogy egy robotszerű valami. Aztán világossá válik, hogy csaknem az egész város ezekből a kékvérű szörnyekből áll, amiket az űrlények hoztak létre, hogy jobb hellyé tegyék a földet. Hőseinknek menekülniük kell, de a látszatnak fenn kell maradnia, így a túra folytatódik. Természetesen kiderül a turpisság és szép élet-halál harccá alakul az egész cselekmény.
Nincs gond az űrlények/robotok nevezzük bárminek őket, megjelenésével, de az akció egyértelműen kicsit túl nagy teret kap és elveszi a poénok erejét. Félreértés ne essék a bunyók marha jók, látványosak, kemények, de ez a film ennél jóval több és kár, hogy a vége felé egyre jobban átesünk a ló túloldalára. Aztán a zárásra igazi posztapok hangulatra váltunk és még mondanivalóra is futja, amit többféleképp is lehet értelmezni és bár a komolytalanság végig körbelengi a filmet, mégis meglepett az epilógus.   


Simon Pegg lubickol a szerepben és remekül is áll neki a karakter. Hű társa Nick Frost szintén remek, a kezdeti töketlen alakból egyre jobb arccá válik. Eddia Marshan, Paddy Considine és Martin Freeman pedig remekül asszisztálnak, mindnyájukban van potenciál, mindenki stílusos és megvannak a saját poénforrásaik. 


Azt kell mondjam, hogy a Cornetto trilógia leggyengébb darabja A világvége, de ez abszolút nem vészes két olyan film mellett, mint a Haláli hullák hajnala és a Vaskabátok. Sőt, messze átlagon felüli vígjátékról van szó, amely hihetetlen hangulatos, hemzseg a (jó!!!) poénoktól és végig olyan tempót diktál, mint egy bespeedezett gepárd. Ha nem lett volna egy bizonyos Itt a vége című film, akkor még az év vígjátéka címet is lazán bezsebelte volna. Viszont így is örülhetünk, hisz ebben az évben két olyan komédiát láthattunk, amik újra visszahozták a műfajba vetett hitünket. Az egy dolog, hogy ehhez el kellett jönnie a világvégének, de ez csekély ár a minőségért!

Összegzés:

Színészek: 10/8
Zene: 10/7,5
Kategórián belül: 10/8,5

Végítélet: 79%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése