2013. július 4., csütörtök

Transz (Trance) kritika



Transz



Danny Boyle azon ritka rendezők egyike, akik rengeteg műfajban kipróbálták magukat. Készített ő már sci-fit (Napfény), horrort (28 nappal később), drámát (Gettómilliomos, 127 óra) vagy épp drogos filmet (Trainspotting), de sosem vallott kudarcot, saját egyedi stílusa, zeneválasztása, képi világa rögtön felismerhető. Legújabb filmjében megmutatja, hogy kell nagyon nem átlagos thrillert készíteni. 


Simon egy aukciós háznál dolgozik, egy alkalommal pedig rablás történik. Hősünk elrejti a festményt, de mivel a rablók főnöke leüti, ezért amnéziás lesz. Meg is van a bonyodalom, Simonnak fogalma nincs arról, hova lett a kép, a rablók azonban türelmetlenek. Felkeresnek egy hipnotizőrt, hogy szedje ki Simon fejéből a rejtekhely nevét!


Boyle rögtön a nyitójelenetben biztosít minket, hogy ez most valami más lesz! Simon hozzánk, a nézőkhöz beszél és bemutatja mik a teendők egy rablás esetén, hogy aztán élesbe is megtapasztaljuk miről is szól a fáma! A cselekmény hint el apró nyomokat a végkifejlettel kapcsolatban és korrekt tempóban halad, hisz végig tisztában vagyunk azzal, hogy valami folyik a háttérben, amiről nem tudunk. Találgatni lehet, járni fog az agyunk ez egymillió %, de nem fogunk rájönni, hogy mi is a helyzet, ez viszont nem a mi hibánk. Boyle mesterien vezet félre, eljátssza a kis játékait, gyakran használja a brutalitás, mint eszközt, hatásvadászatként, figyelemelterelésként, a poén az egészben, hogy mindez az ő kezében tökéletesen működik is. A Transzra nyugodtan rá lehet sütni a zavaros jelzőt, el fogunk mormolni magunkban néhány „mi a f*sz van” szöveget, Boyle ugyanis tudatosan úgy játszik velünk, ahogy kénye-kedve tartja. Olykor gőzöm nem volt, hogy mi zajlik a vásznon, mi valóság, mi a képzelet szüleménye, ugyanis Simonnal egyetemben mi is csak bábok vagyunk a hipnotizőr kezei közt.
A végére aztán jön a megoldás, ahol csavar, csavart követ, hogy aztán a végső magyarázat egy kaján vigyort csaljon a képünkre. Nem fogjuk az állunkat keresni a padlón, de annyira ügyesen fel van építve az egész történet, hogy ennek csak tapsolni lehet! 


James McAvoy remekel, kiválóan illenek hozzá az efféle zakkant karakterek. Rosario Dawson szintén kiváló, akárcsak a teste, amit teljes egészében megcsodálhatunk. No, de ne legyünk szűk látókörűek, a hölgy briliáns a játékát tekintve is. Vincent Cassel hozza, amit kell, rutinból eljátssza a rá szabott szerepet, méghozzá pazarul. 


Danny Boyle ismét kitett magáért és egy olyan minőségi thrillerrel rukkolt elő, ami roppant szórakoztatóan csinál a nézőből komplett hülyét, hogy aztán okos fordulataival új értelmet adjon az addig szándékosan túlbonyolított összképnek. Sajnos még így is vannak vakfoltok a sztoriban, de Boyle stílusa annyira magával ragad, hogy ezekről hipp-hopp elfeledkezünk. Nincs rá jobb szó, mi is transzba esünk, de pokolian élvezzük!


Összegzés:

Színészek: 10/7,5
Zene: 10/8
Kategórián belül: 10/7,5

Végítélet: 78%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése